آبشار نیاسر

استان اصفهان، شهرستان نیاسر، محله سرکمر
معرفی

آبشار نیاسر، جاذبه‌ای دیدنی در شهر تاریخی نیاسر واقع در محله سرکمر (شهید بهشتی) و نزدیک به چهارطاقی نیاسر، حدود 34 کیلومتری شمال غرب کاشان در استان اصفهان قرار گرفته است؛ منشأ آن، چشمه‌ای باستانی به نام تالار (اسکندریه) است که دو سوم آب آن به سمت آبشار و دشت‌های اطراف و یک سوم به سمت محله‌ نو جریان دارد. در روز عید قربان، مردم محلی با انجام رسمی قدیمی، گاوی را در کنار این چشمه قربانی می‌کنند، و خون آن را به آبشار ریخته، در این باورند که این عمل سبب برکت و پرآبی بیشتر آبشار خواهد شد.



آبشار نیاسر، با ارتفاع تقریبی 25 متر در شهر نیاسر واقع شده و بیشترین جریان آب را در بهار و اواخر زمستان دارا است. این آبشار از نوع رسوبی است که بر اثر فرسایش سنگ آهک به وجود آمده و در طی سال‌ها، لایه‌های آهکی به شکل قندیل بر روی یکدیگر تشکیل شده‌اند، ویژگی‌ای که جلوه‌ای خاص به آبشار بخشیده است. در گذشته از آب این آبشار برای بهره‌برداری از 13 آسیاب آبی استفاده می‌شده که اکنون یکی از آن‌ها مرمت شده و مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. در اطراف آبشار، انواع گیاهان دارویی مانند پر سیاوش، علف شوره، و خیار بوته مار به علاوه درختانی چون عرعر، بید شیرین، و توت شمرونی قابل مشاهده‌اند که هر کدام خواص درمانی خاص خود را دارند.



آب‌وهوای نیاسر با مناطق گرم و خشک مانند کاشان تفاوت چشمگیری دارد، به خصوص در نزدیکی‌های آبشار، جایی که اقلیم به مراتب خنک‌تر و معتدل‌تری حکم‌فرماست. در حالی که کاشان به خاطر موقعیت کویری خود شناخته شده است، نیاسر با داشتن آب‌وهوای سردتر و کوهستانی، محیطی متفاوت و دلپذیر را ارائه می‌دهد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر نیاسر
آدرس استان اصفهان، شهرستان نیاسر، محله سرکمر
دسته‌بندی طبیعی
مدت زمان بازدید ۳۰ دقیقه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}