آب انبار قوام بوشهر

استان بوشهر، شهرستان بوشهر، خیابان ساحلی
معرفی

ساختمان آب‌انبار قوام در محوطه باری در جانب غربی شهر بوشهر و کنار دریا واقع شده است. این آب‌انبار با ساختاری قدیمی و تاریخی که به دوره قاجاریه بازمی‌گردد، ساخته شده و در زمان خود به منظور نگهداری و تامین آب مورد استفاده بوشهری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. علی اکبر قوام الملک شیرازی، که در سال ۱۲۲۶ هجری قمری به‌عنوان کلانتر شیراز منصوب شد، به بوشهر سفر کرد و مشکل کمبود آب آشامیدنی در این شهر را متوجه شد. او به شخصاً هزینه لازم برای لایروبی و بهسازی آب‌انبار متروکه در ضلع غربی بندر بوشهر را پرداخت کرد و همچنین نهری را نزدیک آب‌انبار ایجاد کرد تا آب باران به سمت آب‌انبار هدایت شود. این اقدامات به حل مشکل کمبود آب در بوشهر کمک کرد.



 ساختار آب‌انبار قوام الملک شیرازی از سنگ‌های رسوبی مقاوم ساخته شده و دارای سه دهانه ستون‌بندی است که با چهار طاق پوشیده شده‌اند. این آب‌انبار دو متر از سطح زمین بلندتر و ۶۰.۲ متر زیر زمین جای دارد. دیوارهای داخلی آن با استفاده از ساروج، یک نوع ملات مقاوم، پوشیده شده تا در برابر آب مقاوم شود. این اقدامات ساختار آب‌انبار را به خوبی تقویت کرده و از آسیب‌های آب به آن جلوگیری می‌کند. آب‌انبار قوام الملک شیرازی در نمای خارجی دارای پنجره‌هایی به ابعاد ۱۲۰ در ۹۰ سانتی‌متر است که از داخل با یک شبکه از سنگ پوشیده شده‌اند. در گذشته، این آب‌انبار شامل ۲۹ اتاق بوده که تمامی آن‌ها با آب باران پُر می‌شده و حجم آب آنقدری بزرگ بود که بتواند نیاز به آب آشامیدنی بوشهری‌ها را برای ۶ ماه اول سال تأمین کند.



این آب‌انبار نه تنها وظیفه تأمین آب آشامیدنی داشته، بلکه از لحاظ معماری و مهندسی نیز بسیار جالب و کارآمد بوده است. آب‌انبار قوام در بوشهر یک جاذبه تاریخی جالب است که هم اکنون به عنوان چایخانه سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدید از این مکان رایگان است، اما اگر قصد دارید در داخل آن نیز وعده غذایی بخورید، بهتر است از قبل رزرو کنید و توجه داشته باشید که ظهرهای روزهای تعطیل ممکن است رستوران بسیار شلوغ باشد. فضای داخلی آب‌انبار قوام با وسایل قدیمی زیبا تزیین شده است و بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای یکتا و جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان بوشهر
شهر بوشهر
آدرس استان بوشهر، شهرستان بوشهر، خیابان ساحلی
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به بوشهر
جاذبه های مرتبط
قلعه خورموج بوشهر خورموج
پارک ملی نایبند بوشهر عسلویه
مدرسه سعادت بوشهر بوشهر
گنبد نمکی جاشک بوشهر خورموج
عمارت دهدشتی بوشهر بوشهر بوشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}