آب انبار کیش

استان هرمزگان، جزیره کیش، مجاور شهر حریره
معرفی

آب انبار کیش یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره کیش در استان هرمزگان است که در سال 1373 و برای جمع آوری آب های سطحی در نزدیکی شهر تاریخی حریره و به جای یک آب انبار قدیمی ساخته شده است. ایران در منطقه کویری و کم‌ باران قرار دارد و به همین دلیل ایرانیان در گذشته برای ذخیره آب آشامیدنی از آب انبارها استفاده می‌کردند و در حال حاضر بقایای این سازه‌های ارزشمند در سرتاسر ایران بجای مانده است. به طور کلی آب انبارها یک فضای گود، مانند استخر که محل ذخیره آب است را دارا هستند و سقف آن ها نیز گنبدی شکل است.



آب انبار کیش هم به سبک معماری سنتی یزد ساخته شده و دارای دو گنبد و پنج بادگیر است. به همین دلیل به آن آب انبار دو قولو یا پنج بادگیر می‌گویند. بادگیرها در گذشته برای خنک نگه داشتن آب و فضای داخلی آب انبار یا خانه‌ها ساخته می‌شدند و در بسیاری از خانه‌های قدیمی استان هرمزگان هم دیده می‌شوند. هوا از دریچه‌های بادگیرها وارد بنا می‌شود و با برخورد به سطح آب سبب خنک شدن آب و فضای داخل این بنا می‌شده اما الان به دلیل نبود آب در آب انبار، فضای داخل آن خیلی خنک نیست.



وجود دو گنبد در این آب انبار نشان دهنده عظمت استخر آن است. در قسمت بالای این گنبدها دریچه‌هایی وجود دارد که باعث متعادل سازی هوای داخل آب انبار در فصل تابستان می شوند. در اطراف این آب انبار گونه ‌هایی از کاکتوس رشد کرده و نمای زیبایی به آب انبار داده است. این آب انبار در نزدیکی شهر تاریخی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، درخت سبز معابد و مجموعه ورزشی المپیک کیش قرار دارد و می‌توان از این جاذبه‌ها هم دیدن کرد. بهترین زمان برای رفتن به این جزیره و لذت بردن از محیط آن، فصل‌های خنک سال یعنی از اواسط پاییز تا اواخر زمستان است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر کیش
آدرس استان هرمزگان، جزیره کیش، مجاور شهر حریره
دسته‌بندی تاریخی
سال ساخت (قدمت) 1373 هجری شمسی
نوع بنا آجری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}