آرامگاه ابوعلی سینا

استان همدان، شهر همدان، میدان ابوعلی سینا
معرفی

آرامگاه بوعلی سینا پزشک، شاعر، فیلسوف و دانشمند بزرگ کشور در میدان ابوعلی سینا همدان قرار دارد. او نویسنده‌ی کتاب شفا و القانون فی الطب از آثار مشهور تاریخ پزشکی است، همچنین فهرستی از آثار متعدد دیگری که توسط ابن سینا نوشته شده یا به او نسبت داده شده  شامل ۱۳۱ نوشته اصیل از ابن سینا و ۱۱۱ اثر منسوب به او است. کتابخانه‌ ی آرامگاه که محتوی ۶۴۹ جلد کتاب بوده و قرائت‌ خانه‌ی ابوعلی سینا نامیده می شد. سال ها بعد دیوار کوتاهی دور محوطه تعبیه شد و به منظور مخزن کتاب، تالار بزرگ و کوچک کتاب احداث شد.



تا اواخر قرن سیزدهم هجری ،معماری آرامگاه مثل چهار طاقی  کوچک به عنوان مقبره بر مزار آن دو تن قرار داشته اما این چهار طاقی با گذشت زمان در معرض تخریب بوده، در نتیجه یکی از شاهزاده‌ های قاجار به نام نگار خانم دختر شاهزاده عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه دستور مرمت آن را صادر کرد و گنبدی از آجر به جای چهار طاقی و دو سنگ، برای مزار بوعلی سینا و ابوسعید ساخته شد. اعضای انجمن آثار ملی ایران در خرداد ماه سال ۱۳۲۴ به منظور ساخت بنای جدید مسابقه‌ی طراحی گذاشته و طرحی را برگزیدند، سپس آرامگاهی جدید بر اساس معماری قدیم و جدید ایجاد کردند و هنگام نبش قبرها استخوان ها و جمجمه ها محافظت شدند و در محل جدید با رعایت موازین شرعی قرار داده شدند.



اکنون آرامگاه ابن سینا دارای دوازده ستون است و دوازده ستون آرامگاه نمود ۱۲ دانشی است که ابن سینا در آنها تبحر داشته است. مقبره ها، مقبره ابن سینا در سمت راست ورودی آرامگاه و مقبره ابوسعید دخدوک، در سمت چپ مقبره وجود دارد. مقبره ابوالقاسم عارف قزوینی، شاعر ملی ایران، نیز روبروی در ورودی قرار گرفته است. موزه ابن سینا در قسمت تالار جنوبی آرامگاه است که محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای مربوط به هزاره‌ های قبل از میلاد و دوران اسلامی و نیز عکسی از جمجمه‌ ابوعلی سینا می باشد. تندیس ابوعلی سینا نیز در ضلع شرقی میدان قرار دارد و ابیاتی به خط نستعلیق روی آن حک شده است. از جاذبه های دیدنی اطراف آرامگاه بوعلی سینا می توان آرامگاه بابا طاهر، موزه هگمتانه، برج قربان، موزه مفاخر و مجموعه گنجنامه را نام برد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان همدان
شهر همدان
آدرس استان همدان، شهر همدان، میدان ابوعلی سینا
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به همدان
برنامه سفر 3 روزه به همدان
جاذبه های مرتبط
دریاچه و سد اکباتان همدان همدان
غار علیصدر همدان کبودرآهنگ
آرامگاه باباطاهر عریان همدان همدان
میدان تاریخی امام همدان همدان
گنبد علویان همدان همدان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}