آرامگاه باباطاهر عریان

استان همدان، شهر همدان، میدان باباطاهر عریان
معرفی

آرامگاه باباطاهر عریان در شمال غربی شهر همدان میدان باباطاهر و بر فراز تپه ای واقع شده است و بنای آن مربوط به دوره معاصر می باشد. باباطاهر یا باباطاهر عریان همدانی عارف، شاعر ایرانی و دوبیتی‌سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری است و بابا لقبی بوده که پیروانش به او نسبت می دادند و لقب عریان به دلیل بیان مسائل به صورت بی‌پرده و عریان بوده‌ است. بنای آرامگاه باباطاهر در سال ۱۳۴۴ ساخته شد و در سال ۱۳۸۳مرمت گردید و در گذشته نیز چندین بار بازسازی شده است.



آرامگاه باباطاهر عریان با گنبدی فیروزه‌ای‌ رنگ به شکل منشور و قاعده‌ای هشت‌ضلعی در یک میدان مستطیل‌ سرسبز قرار گرفته است. زیربنای آرامگاه باباطاهر و باغ در حدود ۹۰۰۰ متر است و خود آرامگاه قطعه‌ای است ۱۰ در ۱۰ که به وسیله منشورها احاطه شده است. برج آرامگاه بر روی یک قاعده‌ی هشت‌ضلعی استوار شده و ستون‌های هشت‌گانه‌ی برج، سنگ مزار، کف آرامگاه و پله‌های آن از سنگ گرانیت ساخته شده اند. سنگ نمای ساختمان نیز از سنگ گرانیت سفید است که داخل آن کتیبه‌هایی از کاشی وجود دارد؛ در محوطه آرامگاه، ۲۴ دوبیتی از باباطاهر بر روی ۲۴ سنگ مرمر حکاکی و نصب شده است.



دو لوحه برنجی نیز در محوطه داخلی قرار دارد که بر روی یکی از آنها اسامی هیئت مؤسس انجمن آثار ملی در زمان ساخت آرامگاه و بر لوح دیگر نام برخی از شخصیت‌هایی که در کنار بابا طاهر دفن شده‌اند نوشته شده است. بخش عمده‌ای از محوطه‌ی آرامگاه، فضای سبز زیبایی است که برای قدم زدن بسیار مناسب می باشد و گاهی مراسم موسیقی نیز در آن اجرا می‌گردد. در نزدیکی آرامگاه غرفه‌ای وجود دارد که مجسمه های سفالی در آن به فروش می‌رسد و می تواند گزینه‌ی خوبی به عنوان یادگاری از شهر همدان باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان همدان
شهر همدان
آدرس استان همدان، شهر همدان، میدان باباطاهر عریان
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) سال 1344 هجری شمسی
ورودی (بلیط) دارد
معمار محسن فروغی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
غرفه صنایع دستی
کافه
سرویس بهداشتی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به همدان
برنامه سفر 3 روزه به همدان
جاذبه های مرتبط
دریاچه و سد اکباتان همدان همدان
غار علیصدر همدان کبودرآهنگ
آرامگاه ابوعلی سینا همدان همدان
میدان تاریخی امام همدان همدان
گنبد علویان همدان همدان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}