آرامگاه حافظ شیرازی

استان فارس، شهر شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، آرامگاه حافظ
معرفی

آرامگاه حافظ که به حافظیه نیز معروف است، محل دفن یکی از شعرای بزرگ ایرانی خواجه شمس‌ الدین محمد حافظ شیرازی است. طراح حافظیه، معمار فرانسوی به نام آندره گدار است، گدار از شرق‌ شناسان علاقه مند به فرهنگ و هنر ایران می باشد. شمس‌ الدین محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی، حاکم فارس حدود ۶۵ سال پس از فوت حافظ، امارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره او بنا کرد.



مساحت کل این مجموعه بنا حدود ۲ هکتار است و شامل دو بخش شمالی و جنوبی به همراه ایوان بزرگی است که میان این دو بخش قرار دارد. برای بازدید از مجموعه آرامگاه حافظیه ابتدا با حیاط جنوبی که قسمت شرق و غرب آن با نارنجستان‌های عظیم احاطه شده ،رو به رو می شوید. قسمت جنوبی و شمالی آرامگاه حافظ نمایانگر دنیای مادی و عالم ملکوت است، عدد ستون‌ های کلاه فرنگی مزار حافظ که هشت می باشد را نیز می‌ توان نمادی از هشت در بهشت و یا حتی قرنی که حافظ در آن زندگی می‌ کرد ، تخمین زد.



تالار حافظیه نیز با 20 ستون، 56 متر طول، 8 متر عرض و 5 متر ارتفاع  از جاذبه های دیدنی آرامگاه به شمار می آید .با رسیدن به قسمت شمالی مجموعه حافظیه، می‌ توانید از آرامگاه حافظ شیرازی دیدن کنید. این آرامگاه  پنج ردیف پله مدور داشته و در ارتفاع حدود یک متری سطح زمین قرار دارد.۸ ستون ۵ متری زیبا و خوش‌ تراشی و گنبد سبز رنگ مزین به ورقه های مسی روی ستون ها مقبره حافظ را پوشش داده است.



آرامگاه قوام السلطنه ، در مجموعه حافظیه قرار دارد و از بخش‌ های دیدنی این مجموعه می باشد. دروازه قرآن در شمال حافظیه و باغ جهان‌ نما بافاصله ی ۱۰ دقیقه ای از مجموعه ، باغ ارم در شمال غربی حافظیه، مسجد نصیر الملک نیز در جنوب مقبره خواجه حافظ شیرازی و باغ نارنجستان قوام نیز در جنوب مقبره شیراز واقع شده اند و از جمله مکان های دیدنی اطراف آرامگاه حافظ می باشند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان فارس
شهر شیراز
آدرس استان فارس، شهر شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، آرامگاه حافظ
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1314 هجری شمسی
ورودی (بلیط) دارد
معمار آندره گدار
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
غرفه صنایع دستی
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به شیراز
برنامه سفر 3 روزه به شیراز
جاذبه های مرتبط
مسجد نصیرالملک فارس شیراز
باغ جهان نما فارس شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز فارس شیراز
مدرسه خان فارس شیراز
باغ دلگشا فارس شیراز
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}