آرامگاه خیام نیشابوری

استان خراسان رضوی، شهر نیشابور، میدان فضل، خیابان عرفان
معرفی

آرامگاه عمر خیام در نیشابور، مکانی است که حکیم عمر خیام نیشابوری به خاک سپرده شده‌است. این مکان، به طراحی هوشنگ سیحون و در سال ۱۳۴۲ افتتاح شد و اکنون به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمادهای نیشابور و نمونه‌های معماری مدرن ایرانی شناخته می‌شود. عمر خیام، شاعر، منجم، ریاضیدان و دانشمند معروفی بوده‌است که علاوه بر رباعیات شهیر، آثار معتبری در زمینه‌های علمی نیز داشته و بویژه تقویم جلالی از دستاوردهای برجسته‌اش است.



آرامگاه عمر خیام نیشابوری با ارتفاع ۲۲ متر، ترکیبی از فلز و بتون است. طراحی آن منحصر به فرد بوده و نمایانگر جنبه‌های مختلف زندگی و دانش او در ریاضی، ادبیات و نجوم است. بنای آرامگاه با ۱۰ پایه و اشکال هندسی منظم طراحی شده و لوزی‌های کوچک و بزرگ آن با رباعیات و کاشی‌های زیبا آراسته شده‌اند. رباعیات خیام در آرامگاه وی به خوش‌نویسی استاد جلال همایی انتخاب و توسط مرتضی عبدالرسولی به زیبانویسی درآمده‌اند. استفاده از خط شکسته نستعلیق در تزیینات بنا نوآوری است و در معماری ایران چنین استفاده‌ای نادر بوده است. لوزی‌های بنا از داخل نیز پر از شعر هستند که با نقوش گل و برگ و کاشی معرق آراسته شده‌اند، همه با هدف نمایان ساختن شخصیت شاعرانهٔ خیام انجام گرفته است. سقف این بنا با ستاره‌های تو در تو طراحی شده که به علاقه و دانش خیام در نجوم اشاره دارد و مکنم مشاهده آسمان را از داخل آرامگاه فراهم می‌کند.



موزه خیام در نیشابور که در کنار آرامگاه عمر خیام قرار گرفته، مرکزی تخصصی برای نمایش ابزارهای نجومی و آثار مرتبط با او است. این بنا در سال ۱۳۷۶ ساخته شده و ۳ سال بعد بازگشایی شد. در این موزه، تندیسی از خیام نیز نصب شده است. موزه از چهار بخش تشکیل شده که شامل ابزارهای نجومی از جمله اسطرلاب و قطب‌نما، ظروف فلزی از دوران خیام، سفالین از قرون مختلف و نسخ خطی و تابلوهایی با موضوع خیام می‌باشد. در باغی که آرامگاه خیام قرار دارد، دو نقطه تاریخی و هنری دیگر نیز وجود دارد: آرامگاه کمال الملک، نقاش بزرگ ایرانی که به وی به عنوان پدر نقاشی ایران نیز اشاره می‌شود و آرامگاه عطار نیشابوری، شاعر و عارف معروف قرن ششم و هفتم هجری، که متاسفانه در حمله مغول‌ها جان خود را از دست داد و برخی از آثار ارزشمندش نیز نابود شد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان رضوی
شهر نیشابور
آدرس استان خراسان رضوی، شهر نیشابور، میدان فضل، خیابان عرفان
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به خواف
برنامه سفر 3 روزه به سبزوار و نیشابور
برنامه سفر 2 روزه به نیشابور
برنامه سفر ۲ روزه به مشهد
برنامه سفر ۳ روزه به مشهد
جاذبه های مرتبط
آرامگاه نادرشاه افشار خراسان رضوی مشهد
سرزمین موجهای آبی مشهد خراسان رضوی مشهد
خانه داروغه خراسان رضوی مشهد
خانه امین التجار مشهدی خراسان رضوی سبزوار
قبرستان نشتیفان خراسان رضوی خواف
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}