آرامگاه دانیال نبی

استان خوزستان، شهر شوش، خیابان امام خمینی
معرفی

آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش، استان خوزستان و کنار رودخانه شاوور قرار دارد و با گنبد زیبای خود، سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. دانیال، نواده پسر چهارم حضرت یعقوب و یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل، در قرن هفتم قبل از میلاد در بابل می‌زیست و سپس به همراه گروهی از یهودیان به ایران و شهر شوش آمد. اگرچه مدت زندگی و محل دقیق دفن او مشخص نیست، اما اغلب تاریخ‌نگاران بر این باورند که او تا ۸۳ سالگی زنده بوده و در شوش به خاک سپرده شده است.



مهم‌ترین خصوصیت آرامگاه دانیال نبی، گنبد سفید و بلند آن است که با الهام از شکل نخل خرما و با ۲۵ طبقه دندانه‌ای ساخته شده است. این گنبد که از هر نقطه شهر قابل رؤیت است، ارتفاعی برابر با ۲۰ متر و قطری حدود ۵ متر دارد. در ورودی آرامگاه نیز دو مناره ۱۰ متری قرار گرفته‌اند که نام حاج ملا حسین معمار و تاریخ ساخت آن‌ها بر رویشان حک شده است. این گنبد و مناره‌ها در مجموع، نمای بسیار زیبا و دیدنی به آرامگاه می‌بخشند و جذابیت ویژه‌ای برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند.



آرامگاه دانیال نبی با آینه‌کاری های درخشان در قسمت ضریح و کاشی‌کاری‌های هنری در سایر قسمت‌ها، نمایانگر هنر معماری ایرانی-اسلامی است. در داخل آرامگاه، دو حیاط وجود دارد که مرکز حیاط اصلی توسط حوض آب زینت یافته و اتاق‌هایی برای استراحت زائران در اطراف آن احداث شده‌اند. کاشی‌کاری‌های زیبای سمت غربی بنا با مناره‌های ۱۰ متری سمت شرقی که تاریخ ساخت آن‌ها به سال ۱۳۳۰ هجری قمری اشاره می‌کند، ترکیبی از هنر و تاریخ را نمایش می‌دهند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خوزستان
شهر شوش
آدرس استان خوزستان، شهر شوش، خیابان امام خمینی
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به خوزستان
جاذبه های مرتبط
پل شادروان خوزستان شوشتر
پل بند لشکر خوزستان شوشتر
محوطه باستانی شوش خوزستان شوش
زیگورات چغازنبیل خوزستان شوش
برج کلاه فرنگی خوزستان شوشتر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}