آرامگاه سید غلام رسول

استان سیستان و بلوچستان، شهر چابهار، بلوار شهید ریگی
معرفی

آرامگاه سید محمد، که به سید غلام رسول معروف است، یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی منطقه چابهار است. این زیارتگاه با قدمتی بیش از ۱۵۰۰ ساله، مورد توجه مسلمانان هند و محلیان منطقه بوده است. هویت سید غلام رسول یکی از موضوعاتی است که در میان مردم به دو دیدگاه متفاوت باز می‌شود. یک گروه او را چهره‌ای مذهبی و عارفی می‌دانند، که افراد بسیاری از هندوستان و چابهار نسبت به او محبت و ارادت دارند. گروه دیگر او را به عنوان یک لوطی یا مطربی می‌شناسند که زندگی‌اش را به سرگرم کردن و شادی رساندن به مردم وقف کرده است. اما آنچه که اکثر مردم موافقند، این است که او مردی هندی بوده که به چابهار آمده تا با یکی از دختران منطقه ازدواج کند، اما متاسفانه در شب عروسی‌اش فوت می‌کند. سید غلام با وصیتی عجیب خواسته که مردم برای یادبود او، رقص کنند نه گریه. این وصیت باعث شده هر ساله مردم در مراسم سالگرد وی با پایکوبی و رقص، به یاد او باشند.



در هنگام ورود به شهر چابهار، معماری زیبای این آرامگاه به چشم می‌خورد و باعث جلب نظر گردشگران می‌شود. آرامگاه سید غلام رسول، با معماری‌اش که نمایانگر سبک هندی است، یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی منطقه است. دروازهٔ اصلی این بنا در جهت غربی قرار دارد و پس از ورود، به یک حیاط وسیع و زیبا می‌رسیم که در قسمت غربی آن امامزاده قرار گرفته است. تزئینات نقاشی با الوان متنوع و نقوش ستاره‌های مشبک بر روی سطح دیوارها، زیبایی ویژه‌ای به این مکان بخشیده است. به نظر می‌رسد که این آرامگاه ابتدا در دوران سلجوقیان ساخته شده و در دوره صفوی، با افزودن نقاشی‌ها و طرح‌های جدید به زیبایی‌اش افزوده شده است. طراحی گل‌های نقاشی‌شده بر دیوارها نیز از جمله جذابیت‌های این آرامگاه است.



طاق‌نماهایی زیبا و جلیقه‌ای در ضلع غربی واقع شده‌اند، که بیشترین جلب توجه را به خود جلب می‌کنند. این تزیینات مقرنس نه تنها زیبایی‌های هندسی به بنا بخشیده‌اند، بلکه با حکاکی کلماتی چون «لااله الا الله»، «یا محمد» و «یا علی» روی نقش‌های گلی، جان و جذابیت خاصی به آن داده‌اند. در ضلع شمالی، آنجا که محراب قرار دارد، نیز طاق‌نماهای مشابه با آن ضلع غربی وجود دارد، مکانی است که مردم برای نذر و روشن کردن شمع‌ها به آن مراجعه می‌کنند. مقبره، که قلب این بنا است، در مرکز قرار گرفته و بر فراز آن، یک صندوقچه زیبا نصب شده‌است. این صندوقچه با حجله چوبی زیربازویی شده است که تزیینات هندسی و زینت‌های محلی بلوچی بر آن با دقت حکاکی شده‌اند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سیستان و بلوچستان
شهر چابهار
آدرس استان سیستان و بلوچستان، شهر چابهار، بلوار شهید ریگی
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) سال ۴۵۶ هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به زابل و زاهدان
برنامه سفر 3 روزه به چابهار و کنارک
جاذبه های مرتبط
ساحل صخره ای چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
جنگل حرا چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
کوه های مریخی سیستان و بلوچستان چابهار
تالاب لیپار سیستان و بلوچستان چابهار
شهر سوخته سیستان و بلوچستان زابل
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}