آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

استان سمنان، ۲۴ کیلومتری شهر شاهرود، قلعه نو‏خرقان
معرفی

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری قمری، در استان سمنان، شهرستان شاهرود و روستای قلعه نو خرقان در اطراف بسطام قرار دارد. ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان بن احمد خرقانی یا شیخ ابوالحسن خرقانی، در سال ۳۵۲ هجری قمری در روستای قلعه‌نو خرقان چشم به جهان گشود. شیخ ابولحسن خرقانی به مکتب نرفت و مانند مولانا از علم لَدُنّی بهره‌مند بود و نقش مهمی در پاسداشت فرهنگ ایرانی داشت، ولی افراد کمی با زندگی و اشعار این عارف بزرگ آشنایی دارند.  ‏مقام معنوی این شیخ به‌قدری بالا بوده‌است که سلطان محمود، پادشاه مقتدر غزنوی، به ديدار او ‏رفته‌ و از وی نصيحت خواسته است.‏



ساختمان قبلی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی بنایی با آجرهای ساده بود و در سال ۱۳۵۲ خورشیدی بنای کنونی برای مزار این عارف بزرگ ساخته شد. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی به شیوه باغ ایرانی و در دوران معاصر طراحی و ساخته شده است و یک نهر آب از کنار آن می‌گذرد که اطراف آن محلی برای استراحت گردشگران تعبیه شده است. در نمای بیرونی ساختمان از آجر ساده و لعابدار استفاده شده که ورودی آن در میان دو ردیف از درختان بلند قرار دارد و به بنای آرامگاه جلوه‌ بیشتری داده است.



بر روی مزار این عارف بزرگ، سنگ مرمری قرار دارد که اشعاری بر روی آن حک‌ شده است. قبلا در کنار این آرامگاه مسجدی قرار داشته است که دارای گنبد مخروطی شکل و دو محراب بوده‌است که مزین به کاشی‌های زیبا بوده‌اند و برخلاف سایر مساجد، روبه غرب ساخته شده‌ است. در حال حاضر از مسجد و گنبد یاد شده فقط یکی از دو محراب آن باقی مانده‌ است که دارای گچ‌بری‌های زیبا و استادانه‌ای است. آرامگاه این شیخ بزرگ در شهرستان شاهرود، در ۱۸ کیلومتری بسطام و در روستای قلعه نو‏خرقان قرار دارد و از جاهای دیدنی شاهرود به حساب می‌آید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سمنان
شهر شاهرود
آدرس استان سمنان، ۲۴ کیلومتری شهر شاهرود، قلعه نو‏خرقان
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
نوع بنا آجری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
آلاچیق
سرویس بهداشتی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به سمنان
جاذبه های مرتبط
مسجد جامع فرومد سمنان میامی
خانه لطفی سمنان دامغان
برج کاشانه سمنان بسطام
بازار بزرگ سمنان سمنان سمنان
مسجد امام سمنان سمنان سمنان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}