آرامگاه عطار نیشابوری

استان خراسان رضوی، شهر نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان
معرفی

آرامگاه عطار نیشابوری، اثری تاریخی در دوره تیموری، با دستور امیر علیشیر نوایی بر سنگ قبر این شاعر و عارف بزرگ ایجاد شد. مکان آرامگاه در منطقه گردشگری بلوار شادیاخ نیشابور جای گرفته و در همین محوطه، آرامگاه کمال الملک نیز قرار دارد. عطار، که نام کامل او فریدالدین ابوحامد است، در قرن ششم هجری قمری می‌زیسته و در روستای کدکن نیشابور به دنیا آمده است. او به دلیل شغل خانوادگی، به عطاری و طبابت پرداخت و در این میان، شعر و عرفان را به سبک ویژه خود مطرح ساخت. آرامگاه عطار نیشابوری، مکانی است که نه تنها به دلیل محل خاک‌سپاری یکی از بزرگ‌ترین شاعران و عارفان ایرانی اهمیت دارد، بلکه به دلیل تاریخچه و معماری منحصر به فرد آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.



در دوره تیموری، این مقبره با فرمان امیر علیشیر نوایی ساخته شد. هرچند در زمان قاجاریه، تلاش برای تغییر و بازسازی آن وجود داشت اما نتوانست انجام شود. با ورود به دوران پهلوی، ساختار آرامگاه تغییرات جدیدی کرد و به شکل فعلی‌اش دست یافت. این آرامگاه نه تنها یادآور عظمت و شخصیت عطار است، بلکه نمایانگر تاریخچه معماری و فرهنگ ایرانی در طی قرون مختلف نیز می‌باشد. آرامگاه عطار نیشابوری که در گذشته فرسوده بود، پس از تصمیم انجمن آثار ملی در سال ۱۳۱۴ با کاشی‌کاری و مرمت‌هایی به زیبایی و جلال جدیدی دست یافت. همچنین، در نزدیکی آرامگاه عطار، بنای زیبایی به عنوان آرامگاه کمال‌الملک، نقاش بزرگ ایرانی، ساخته شده است. طراحی این بنا توسط هوشنگ سیحون انجام شده و بطوری طراحی شده است که با آرامگاه عطار هماهنگی دارد. این دو بنا، نمایانگر دو ابعاد مختلف فرهنگ و هنر ایرانی در دو دوره زمانی متفاوت هستند.



آرامگاه عطار نیشابوری، یکی از آثار تاریخی و هنری نیشابور است که با هنرمندی خاص در طراحی آن به دنیای هنر ایران افزوده شده است. با توجه به هشت ضلعی بودن و گنبد پیازی‌شکل، می‌توان گفت که تأثیرات معماری سنتی ایرانی در طراحی آن دیده می‌شود. کاشی‌های رنگی و نقوش کنده کاری بر روی آن، زیبایی‌اش را چند برابر کرده است. همچنین استفاده از موزاییک فیانس در آرامگاه کمال‌الملک، وابستگی به معماری کاشان و مهارت‌های هنری این منطقه را نشان می‌دهد. هماهنگی طراحی میان این دو مقبره نشان‌دهنده‌ی توجه به جامعه‌شناختی و فرهنگی آن دوران است. سنگ قبر سیاه عطار نیشابوری نیز با محتوای حکاکی شده با رنگ طلا، جلوه‌ی ویژه‌ای به این مکان می‌دهد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان رضوی
شهر نیشابور
آدرس استان خراسان رضوی، شهر نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
معمار امیر علی‌شیر نوایی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به خواف
برنامه سفر 3 روزه به سبزوار و نیشابور
برنامه سفر 2 روزه به نیشابور
برنامه سفر ۲ روزه به مشهد
برنامه سفر ۳ روزه به مشهد
جاذبه های مرتبط
آرامگاه نادرشاه افشار خراسان رضوی مشهد
سرزمین موجهای آبی مشهد خراسان رضوی مشهد
خانه داروغه خراسان رضوی مشهد
خانه امین التجار مشهدی خراسان رضوی سبزوار
قبرستان نشتیفان خراسان رضوی خواف
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}