افلاک نمای خیام نیشابور

استان خراسان رضوی، شهر نیشابور، میدان فضل
معرفی

افلاک نمای خیام در نزدیکی آرامگاه عمر خیام، ریاضیدان و نجومی برجسته، واقع شده است و به عنوان یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های علمی ایران شناخته می‌شود. با اغاز ساخت آن در سال ۱۳۷۷، امیدوار بودند که این پروژه به سرعت به پایان برسد، ولی به دلایل مختلف با تاخیر مواجه شد و در مدت‌ها توقف کامل پیدا کرد. اگرچه از آغاز ساخت آن حدود دو دهه می‌گذرد، همچنان در انتظار بهره‌برداری است. به این افلاک نما، لقب بزرگ‌ترین افلاک نمای خاورمیانه داده شده است.



مجتمع فرهنگی افلاک‌نمای خیام با زیربنایی به مساحت ۲ هزار و ۸۸۹ متر مربع، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی به شمار می‌رود. از این مساحت، ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع با سقف و ۳۷ متر مربع به صورت رواق کناری استفاده شده و حدود ۵۲ متر مربع نیز برای ورودی و کنسول‌های ساختمان در نظر گرفته شده‌است. همچنین، گنبد این مجتمع با قطری بالغ بر ۲۳ متر، به آسمان می‌رسد.



مجتمع افلاک‌نمای نیشابور با سه طبقه طراحی شده‌است. طبقه منفی به عنوان یک راهرو خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که همکف برای سالن همایشی با ظرفیت ۴۰۰ نفر پیش‌بینی شده‌است. این مجتمع، علاوه بر افلاک‌نمای خود، شامل کتابخانه، مرکز اطلاعات ستاره‌شناسی، موزه و دیگر امکانات می‌شود، و قصد دارد به یکی از برجسته‌ترین مراکز علمی در منطقه خاورمیانه تبدیل گردد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان رضوی
شهر نیشابور
آدرس استان خراسان رضوی، شهر نیشابور، میدان فضل
دسته‌بندی شهری
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به خواف
برنامه سفر 3 روزه به سبزوار و نیشابور
برنامه سفر 2 روزه به نیشابور
برنامه سفر ۲ روزه به مشهد
برنامه سفر ۳ روزه به مشهد
جاذبه های مرتبط
آرامگاه نادرشاه افشار خراسان رضوی مشهد
سرزمین موجهای آبی مشهد خراسان رضوی مشهد
خانه داروغه خراسان رضوی مشهد
خانه امین التجار مشهدی خراسان رضوی سبزوار
قبرستان نشتیفان خراسان رضوی خواف
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}