امامزاده صالح تهران

استان تهران، شهر تهران، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش
معرفی

یکی از پر بازدید ترین مناطق مذهبی تهران که رنگ و بویی روحانی و معنوی دارد، امامزاده صالح تهران می باشد و در حدود ۳۰ هزار زائر در روز از آن بازدید می کنند. امامزاده صالح (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و از برادران امام رضا (ع) است. حضرت صالح در اواخر قرن دوم هجری، با شنیدن خبر ولیعهدی امام رضا(ع) از عراق به ایران راهی شد. او در مسیر شمیران، برای استراحت در تجریش توقف کرد و در همین نقطه، به شهادت رسید. پیکر او در باغ جنت گلشن همین منطقه قرار گرفته است.



طبق شواهد بنای اولیه این زیارتگاه در سال ۷۰۰ هجری قمری احداث شده و با گذشت زمان در کنار حرم، بازار تجریش و مجتمع‌ های تجاری  بنا شدند که می توانید پس از عبور از کنار بازار تجریش به ورودی اصلی حرم برسید. امامزاده صالح سه درِ اصلی دارد، درهای شمالی و شرقی به بازار تجریش و درِ غربی به پایانه‌ ی اتوبوس‌ های تجریش باز می‌ شوند. در ضلع شمالی محوطه ایوان ورودی و ۴ رواق وجود دارند. بنای امامزاده دارای شکل چهار گوشه می باشد و فضای درونی آن ۴۲۲ هزار و ۵۰ متر مربع وسعت داشته و با دیوارهایی ضخیم به سبک معماری قرن هفتم و هشتم هجری قمری بنا شده است.



گنبد و گلدسته های بنا توسط کاشی های آبی فیروزه ای بسیار زیبا و داخل امامزاده با آینه کاری های بی نظیر مزین گشته است. در محوطه‌ امامزاده صالح تهران، چناری که به ثبت میراث فرهنگی رسیده حدود ۸۰۰ سال سن قرار دارد. صحن حیاط، در گذشته گورستان عمومی بوده که اکنون فقط تعداد کمی از سنگ قبرها مانند سنگ قبر محمد ولی خان بدون تخریب باقی مانده است. برای خرید می توانید به دیدنی‌ های اطراف امامزاده مثل بازار تجریش، پاساژ قائم، و پاساژ تندیس سر بزنید. همچنین محوطه‌ی باغ فردوس، برای استراحت و نوشیدن قهوه، پیشنهاد خوبی است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان تهران
شهر تهران
آدرس استان تهران، شهر تهران، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) ۷۰۰ هجری قمری
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
نمازخانه
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به تهران
برنامه سفر 3 روزه به تهران
جاذبه های مرتبط
بام تهران تهران تهران
برج آزادی تهران تهران
دریاچه چیتگر تهران تهران
دروازه باغ ملی تهران تهران
موزه ملی ایران تهران تهران
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}