امامزاده قاسم بابل

استان مازندران, شهر بابل, خیابان آیت الله روحانی، امام زاده قاسم
معرفی

امامزاده قاسم بابل یکی از اماکن مقدس و از آثار تاریخی قرن نهم هجری مازندران است. مطابق با برخی نوشته ها از نوادگان امام هفتم شیعیان یعنی امام موسی کاظم (ع)  می باشد و به سر آستانه نیز معروف می باشد. ایشان به همراه برادر بزرگوارش حمزه به سرزمین مازندران آمدند و بعد از فوت در این مکان به خاک سپرده شدند. برخی نیز عقیده دارند ایشان از نوادگان پنجم امام محمدتقی(ع) هستند که در آبندان‌ های اطراف آستان دچار بیماری سختی شده و بعد از فوت همان جا آرمیده اند. در صحن حیاط امامزاده یادمانی به یاد بود شهدای گمنام دفاع مقدس در جوار آستان مقدس امامزاده قاسم(ع) احداث شده و پذیرای مردم بسیاری می باشد.



در ورودی بقعه امامزاده قاسم بابل با منبت کاری ساخته شده توسط استاد احمد نجار بن حسین ساروی مزین شده و بنای اصلی بقعه آجری و دارای معماری 8 ضلعی می باشد هم چنین اضلاع آنها طاق نمایی و طاق جناغی جالبی دارند. گنبد امام زاده مخروطی شکل و به ارتفاع 22 متر با پوششی آجری است. داخل صحن بقعه دو صندوق چوبی ارزشمند که صندوق اصلی آن به تاریخ 888 هجری قمری مربوط است به چشم می خورد که به دست استاد احمد نجار ساروی ساخته شده است. 5 شهید گمنام نیز در این مکان به خاک آرمیده اند. 



از امکانات این مکان مقدس می توان به مسجد الحاقی، سالن اجتماعات برادران و خواهران و فروشگاه عرضه کتاب و محصولات فرهنگی اشاره کرد. همچنین مراسم های مختلفی  در آن روی می دهد مانند برگزاری دعای کمیل در هر پنج شنبه در صحن امام زاده و جوار شهدای گمنام، برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا، برگزاری کلاسهای فرهنگی و قرانی برای جوانان و نوجوانان در ایام تابستان در سالن اجتماعات مرقد مطهر ،پاسخ گویی به سوالات شرعی در هر سه شنبه و پنجشنبه در صحن امامزاده. از مکان های دیگری که در نزدیکی امامزاده قرار دارند ،می توان به پنج شنبه بازار و کتابخانه روحانی اشاره کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مازندران
شهر بابل
آدرس استان مازندران, شهر بابل, خیابان آیت الله روحانی، امام زاده قاسم
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) قرن نهم هجری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
نمازخانه
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}