امامزاده هاشم (جاده هراز)

استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، دهستان بالالاریجان
معرفی

آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) در حوزه حفاظتی استان مازندران و در شمال غربی جاده هراز در مسیر آمل به تهران قرار دارد همچنین مرتفع ترین نقطه جاده هراز می باشد. این مکان محل دفن یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) ،امام دوم شیعیان می باشد. هاشم یکی از ۱۴ فرزند حسن بن یحیی به همراه برادران خود حارث و هادی از بغداد به سمت مشهد رهسپار شدند. حارث و هادی در مشاء کشته شدند که اکنون در مقبره به‌ نام امامزاده دو برار آرمیده اند. هاشم، خود را با اسب به گردنه مشاء که در کوهپایه ی گردنه هراز قرار دارد، می‌ رساند و در همان‌ جا به خاک سپرده می شود.



قدمت ساختمان اصلی بنا به دوران صفویه می رسد. در کنار بنای سنگی امامزاده، حسینیه‌ ای نیز قرار دارد. در تمامی فصل ها هوای امامزاده هاشم (جاده هراز) مه آلود و خنک است. از جانب سمت جنوبی امامزاده مناظر بسیار زیبای دشت مشا و در شمال امامزاده کوه های غرب دماوند جای دارند، کاشی کاری، آینه کاری، گنبد و گلدسته از تزئینات معماری این مکان مقدس می باشد. ضریح امامزاده  به رنگ طلایی‌ است و چهار وجهی می باشد. داخل ضریح و روی سنگ قبر، قرآن 200 ساله جای دارد. در گذشته داخل امامزاده فاقد سنگ قبر بود و پس از سه بار بازسازی بقعه در آن تعبیه شد. برخی منابع وجود کاروانسرایی را بیان می کنند که با اتاق کوچک خود فقط امکان میزبانی از چند نفر را داشته و پناهگاهی برای کاروان‌ ها در مقابل سرمای منطقه بوده و آن را امامزاده هاشم می نامیدند. امروزه اثری از این کاروانسرا قابل مشاهده نیست.



کوهستانی‌ بودن منطقه و قرار گرفتن امامزاده در مکان پر رفت‌ و آمد هراز باعث به وجود آمدن توقفگاهی مناسب برای مسافران و ایجاد موقعیت های شغلی مختلف شده است .وقتی به آستان امامزاده رسیدید پیشنهاد می کنیم حتما از غذاها و نوشیدنی های معروف امامزاده که از مهمترین آنها  چای، آش و عدسی ها هستید امتحان کنید. همچنین امامزاده، دارای امکاناتی دیگری مثل پارکینگ یک‌ هکتاری، زائر سرا با 16اتاق، مخابرات، اورژانس و بازارچه نیز می باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مازندران
شهر آمل
آدرس استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، دهستان بالالاریجان
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
نمازخانه
سرویس بهداشتی
رستوران
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}