ایوان سنگی نیاق

استان قزوین، شهرستان قزوین، روستای نیاق
معرفی

ایوان سنگی نیاق صخره‌ای نسبتا بلند در روستای نیاق استان قزوین می باشد که گذر زمان و عوامل طبیعی در آن حفره‌هایی مانند ایوان ایجاد کرده است. ایوان سنگی به سمت شرق امتداد پیدا کرده و به شکل یک قلعه طبیعی مورد توجه حاکمیت ها و راهزن های مختلفی قرارگرفته است؛ کشف آثاری مثل سفال های شکسته شده، بر روی صخره نشان می دهد در گذشته افرادی در این محل زندگی می کردند. این ایوان با نام های چون ایوان نیاق، دیوایوان و طاق محمد حنفیه نیز شناخته می‌شود و در کنارش نیم طاقی طبیعی به ارتفاع حدود ۱۰ متر قرار دارد.



درون حفره‌ها، حوضچه‌های مستطیلی ۴ در ۲ متر ایجاد شده است و به خاطر اینکه  داخل آنها شن و ماسه ریخته شده عمق آن قابل تشخیص نیست و احتمال می‌رود ساکنین قدیمی این منطقه آن‌ها را حفر کرده باشند؛ این حوضچه ها هنگام بارندگی پر از آب باران می‌شود. بر روی سطح صخره نیز حفره های کوچک و بزرگی وجود دارند که به نظر می آید از آنها برای ذخیره ی علوفه و گندم  استفاده می کردند. اهالی محلی بر این عقیده هستند که محمد حنفیه در بالای این ایوان قصری بنا کرده بود؛ که اکنون از این قصر فقط مخازن ذخیره غلات و حبوبات برجای مانده است.



برای صعود به قسمت های بالایی و رفتن به داخل ایوان بهتر است از بخش دامنه شمالی استفاده کنید چون شیب کمتری نسبت به دامنه جنوبی دارد. فصل بهاربه دلیل داشتن آب و هوای خوب و چشم اندازهای طبیعی مناسب، بهترین زمان بازدید از ایوان سنگی نیاق می باشد؛ البته بخاطر کوهستانی بودن منطقه بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشید. در بازدید از این جاذبه می توانید شب را در روستای نیاق بگذرانید و با فرهنگ افراد بومی این منطقه آشنا شوید؛ برای رسیدن به این ایوان سنگی باید وارد مسیر اتوبان قزوین- زنجان شوید.



عکاس: وحید بصیری


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه کوهستانی
استان قزوین
شهر قزوین
آدرس استان قزوین، شهرستان قزوین، روستای نیاق
دسته‌بندی طبیعی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}