بازار اراک

استان مرکزی، شهر اراک، خیابان امام
معرفی

بازار اراک با تاریخچه‌ای برمی‌گردد به دوران فتحعلی شاه قاجار، و در سال ۱۲۲۸ هجری قمری توسط یوسف خان گرجی ساخته شد. این بازار، که در قلب سلطان آباد (اراک) قرار دارد، از معماری منحصر به فردی برخوردار است و شامل مواردی مثل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها و کاراوانسراها است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتباطاتی که داشته، محوریت چهارسوق در بازار و وجود دو مسیر شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، آن را به یکی از نقاط استراتژیک شهر در گذشته تبدیل کرده‌است. این بازار، که حدوداً بیست سال برای ساخت آن طول کشید، شامل راسته‌ها، سراها و دالان‌هاست.



بازار اراک با یک نقشه‌ی منظم و هندسی طراحی شده‌است، به خلاف بسیاری از بازارهای دیگر که مسیرهای منحنی دارند. مسیرهای آن تقارن دارند و به شکل شطرنجی شهر سلطان‌آباد را شکل داده‌اند. بازار دو محور اصلی دارد؛ محور شمالی-جنوبی به طول ۷۲۰ متر با دو ورودی در دو انتها و محور شرقی-غربی با طول ۲۰۰ متر که ۸ گذر و دو ورودی دارد. گذرهای فرعی نیز به صورت عمود بر این دو محور اصلی قرار گرفته‌اند.



بازار تاریخی اراک، محلی با ۲۰ سرا و تیمچه است، که برخی از آن‌ها مانند سرای نوذری و کاشانی برجسته هستند، که آخری به عنوان نگین بازار شناخته می‌شود. این بازار محصولات متنوع با قیمت مناسب ارائه می‌دهد و صادرات مواردی چون میوه‌خشک، صنایع دستی و فرش نیز در آن صورت می‌گیرد. مسجد و مدرسه‌ی سپهدار نزدیک بازار از جاذبه‌های دیدنی است. فروش فرش یکی از عوامل اصلی رونق بازار است. این بازار با قدمت ۲۰۰ ساله، دارای پتانسیل گردشگری و اقتصادی است. بازار تاریخی اراک با چهار حمام معروف خود، چهارسوق، نو، شیخ‌الاسلام و فیروزه، به عنوان مرکز اقتصادی این شهر شناخته می‌شود. با اینکه با گذر زمان تغییراتی در شکل و ماهیت مشاغل آن دیده‌ایم، این بازار همچنان نقش مهمی در جانب‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری شهر دارد و محلی زنده و فعال به شمار می‌رود.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مرکزی
شهر اراک
آدرس استان مرکزی، شهر اراک، خیابان امام
دسته‌بندی بازار
ثبت ملی ایران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به ساوه
برنامه سفر 2 روزه به اراک
برنامه سفر 3 روزه به محلات و اراک
جاذبه های مرتبط
قلعه دختر ساوه مرکزی ساوه
روستای انجدان مرکزی اراک
مسجد جامع ساوه مرکزی ساوه
مسجد جامع شش ناو مرکزی تفرش
گنبد چهارسوق (موزه مردم شناسی ساوه) مرکزی ساوه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}