بازار بزرگ اصفهان

استان اصفهان، شهر اصفهان ،میدان امام علی، جنب مسجد جامع
معرفی

یکی از زیباترین بازارهای ایرانی، بازار بزرگ اصفهان است که در حاشیه میدان نقش جهان قرار دارد و آثار فرهنگ و هنر ایرانی را در همه ی قسمت های آن می توان دید، همچنین حجره‌ها و دکان‌هایی دارد که از 400 سال گذشته تاکنون درحال فروش کالای قدیمی خود هستند. این مکان در سه دوره آل بویه، سلاجقه، صفویه باعث پیشرفت و شکوفایی مردم بوده است. بخش‌هایی مثل سراها، تیمچه‌ها، راسته‌ها، کاروانسراها، مساجد، مدرسه نیماورد، مدرسه صدر، مسجد جارچی باشی و مدرسه ملا عبدالله و حمام از بناهای موجود در این بازار می باشند که اجناس مختلفی مثل صنایع دستی، پارچه، پوشاک، طلا و زیورآلات، فرش، ادویه و گیاهان دارویی در آنها عرضه می شود.



با ارزش ترین صنایع دستی اصفهان از ترمه و میناکاری تا قلم‌زنی و خاتم‌کاری، در بازار یافت می شوند. در ساخت این مکان از آجر چینی و در قسمتهای خاصی از کاشی کاری های زیبایی استفاده شده است؛ سقف راسته‌های بازار هم  گنبدی و آجری است و در محل تلاقی دو راسته چهارسوها با گنبدهای مرتفع تر از گنبد راسته‌ها قرار دارند. سراها محل تجمع کالاها و حجره‌های راسته، محل عرضه کالاها و صنایع هستند. بازار زرگران و مسگران با فروش ظروف مسی و برنزی دست ساز، ظروف عتیقه و زیورآلات، شکوه خاصی به بازار داده اند و باعث رونق گردشگری و مجذوبیت هر چه بیشتر بازار شده اند.



بازار بزرگ اصفهان ورودی های زیادی دارد البته بهترین آنها در میدان نقش جهان جای دارد و به نام  سر در قیصریه که از جاذبه‌های ارزشمند و تاریخی اصفهان می باشد، معروف است و امتداد بازار بزرگ به مسجد جمعه اصفهان و در آخر به بازار عریان می رسد. این بازار را به دلیل نزدیک بودن به گنبد نظام الملک و مسجد جامع، بازار نظامیه یا نظام الملکی نیز نامیده اند و در نیم قرن گذشته رشته‌های متعددی این بازار را به بازارهای دروازه طوقچی و بازار غاز و میدان وصل می کردند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر اصفهان
آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان ،میدان امام علی، جنب مسجد جامع
دسته‌بندی تاریخی
سال ساخت (قدمت) دوره صفویان
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
حمام
بازار
غرفه صنایع دستی
کافه
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}