بازار بزرگ سمنان

استان سمنان، شهر سمنان، خیابان امام، خیابان شهدا
معرفی

بازار بزرگ سمنان، در اوایل دوره قاجار در حدود ۱۸۰ سال قبل در استان سمنان در خیابان امام و خیابان شهدا ساخته شد. طول این بازار حدود 1600 متر است و به سبک معماری کهن ایرانی متناسب با وضعیت آب و هوای خاص منطقه کویری ساخته شده است و دارای سقف‌های خشتی و آجری می‌باشد و تا امروز بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجارتی سمنان است. بازار بزرگ سمنان در گذشته شامل دو راسته بازار و بازار شیخ علاالدین (بازار مرده‌ها) بود و به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد.



بازار شمالی یا راسته بازار یا بازار بالا حدود 1.5 کیلومتر طول دارد و از بالای شهر یعنی تقاطع خیابان‌های نظامی و یغما (شهدا) شروع می‌شود و تا خیابان امام خمینی ادامه دارد. در این راسته 254 باب مغازه، 5 مسجد، 4 کاروانسرای مخروبه و همچنین تکیه ناسار، که از تکیه‌های معروف استان سمنان است، وجود دارد. بازار جنوبی به بازار پایین یا بازار کوچک معروف است و در ادامه بازار شمالی قرار گرفته است که از خیابان امام خمینی شروع شده و تا تکیه بزرگ پهنه ادامه می‌یابد.



طول تقریبی این بازار ۲۰۰ متر است و حدود ۵۰ باب مغازه دارد و به علت نزدیکی با امامزاده یحیی بن موسی، به بازار حضرت معروف است. راسته بازار شمالی و جنوبی در گذشته به هم متصل بوده‌اند، اما در زمان پهلوی اول و در شهرسازی آن دوران به وسیله خیابان امام خمینی فعلی به دو قسمت تقسیم شده است. بازار سرپوشیده سمنان دارای طاق‌های جناغی زیبای است که سبب افزایش استحکام ساختمان می‌شود و شیشه‌های بزرگ در بالای هر طاق باعث تامین نور بازار در طول روز می‌شود.



این بازار به گونه‌ای طراحی شده است که در تابستان خنک و در زمستان نسبتا گرم می‌باشد. بر روی سر در شمالی بازار کاشی‌کاری لاجوردی و پایه های سنگی قرار دارد که قسمتی از سوره مبارکه (اقراء) به خط ثلث بر روی کاشیکاری حک شده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سمنان
شهر سمنان
آدرس استان سمنان، شهر سمنان، خیابان امام، خیابان شهدا
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
نوع بنا آجری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به سمنان
جاذبه های مرتبط
مسجد جامع فرومد سمنان میامی
خانه لطفی سمنان دامغان
برج کاشانه سمنان بسطام
مسجد امام سمنان سمنان سمنان
خانه تدین سمنان سمنان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}