بازار سنتی کاشان

استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان بابا افضل
معرفی

از بازارهای تاریخی مهم ایران بازار سنتی کاشان در اصفهان را می توان نام برد که هفت قرن معماری ایران، از قرن هفتم تا اواخر دوره قاجار را در دل خود دارد. در واقع قدمت بازار کاشان به‌ دوران آل‌ بویه و پس از آن، به سلجوقی باز می‌ گردد. بناهای تاریخی و زیبایی از جمله تیمچه(حجره بازرگانان) امین‌الدوله، بازار میانچال، آب انبار، کاروانسرا ،مسجد و مدرسه درون بازار قرار دارند. همچنین مغازه‌های زیادی برای خرید روزانه در آن یافت می شود.در بین کاروانسراهای بازار، کاروانسرای ذغالی‌ها، کاروانسرای نو و میرپنج جایگاه ویژه ای دارند و در گذشته محل اقامت تاجران بوده اند.



یکی از مهم‌ترین بناهایی که در این بازار وجود دارد بازار نو مسگرها که محل فروش ظروف مسی می باشد و نیز تیمچه فرخ خان امین‌الدوله غفاری بوده است. بعد از بازار مسگرها، ضرابخانه کاشان در نزدیکی مسجد میدان دارای اهمیت قابل توجهی می باشد. بازار سنتی کاشان از گذرگاه‌هایی مسقف به طول ۳ کیلومتر تشکیل شده است. این گذرگاه‌ها طاق‌های چشمه‌ای و گنبدی دارند و نورگیرهایی درون آنها تعبیه شده است که نور را به درون بازار منعکس می کنند. آجر، خشت خام با ملات گل ،گچ و کاهگل از مصالح استفاده شده در ساخت این بازار می باشند.



بعضی از بخش‌ها و راسته‌های بازارمتعلق به صنف‌های خاصی بوده است ازجمله سرای خان که فرش فروش‌ها در آن مستقرند. از سوغاتی های محبوب بازار سنتی کاشان شیرینی‌های کاشان،‌ باقلوا، شربت‌های سنتی، پرده های رنگارنگ سوزن‌ دوزی شده،‌ سفال های زیبا،‌ صنایع دستی، عرقیات، گلاب و فرش را می توان نام برد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر کاشان
آدرس استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان بابا افضل
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره صفویه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
غرفه صنایع دستی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
منارجنبان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}