بازار همدان

استان همدان، شهر همدان، محدوده خيابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا، در مجاورت میدان امام خمینی
معرفی

بازار سنتی همدان، واقع در منطقه‌ای میان خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا، یکی از بازارهای معروف و قدیمی ایران به شمار می‌رود که اغلب بناهای آن مربوط به دوره قاجار است. این بازار شامل بخش‌های مختلفی از جمله سرای گلشن، سرای پیغمبر، سرای میرزا کاظم و سرای نهاوندی‌ها می‌شود. شما می‌توانید ضمن تماشای معماری منحصر‌به‌فرد بازار، با مردم محلی ارتباط برقرار کرده و از خرید کالاهای سنتی و دست‌ساز از جمله ادویه‌جات، خشکبار، ظروف مسی، کیف و کفش و فرش دستباف لذت ببرید و در عین حال اقتصاد این منطقه را رونق ببخشید.



بازار همدان با ساختاری پیچیده شامل سراها، راسته‌ها، میدان‌ها، حجره‌ها و مساجد از جمله مسجد جامع و مسجد پیغمبر، به عنوان یکی از بازارهای سنتی ایران شناخته می‌شود. علی‌رغم اینکه این بازار به طور کامل مسقف نیست، بخش‌های مسقف آن با گنبدهای متعدد و پایه‌های الواری چوبی، فضایی خنک و محافظت شده در برابر شرایط جوی سرد و برفی همدان فراهم کرده‌اند. علاوه بر این، ساختار آجری بازار با ستون‌هایی که زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند، جلوه‌ای چشم‌نواز و جذاب برای گردشگران ایجاد کرده است. در این بازار، مردم و کسبه در حرفه‌ها و مشاغل متنوعی فعالیت دارند، و بازدیدکنندگان می‌توانند تجربه‌ای ناب از بازار سنتی ایرانی را کسب کنند.



همدان، با داشتن دباغخانه‌های فراوان و تولید محصولات چرمی متنوع، به "انبار ایران" معروف است. این شهر در ساخت و عمل‌آوری پوست‌های گاو و گوسفند و تولید اجناس تجملی مهارت خاصی دارد، و محصولاتی چون زین، تسمه، جامه‌دان، کفش‌های نوک تیز، نمدهای نرم سفید برای زیرانداز، کپنک، شولای چوپانان و کلاه‌های پوستی خاص همدان از محصولات شناخته‌شده‌ی آن هستند. بازار همدان با ۳۸ بازار و راسته، ۲۶ سرا و کاروان‌سرا، نه تنها یک مرکز تجاری مهم، بلکه یک جاذبه تاریخی و فرهنگی برای گردشگران است. سرای گلشن و میرزا کاظم به عنوان دو سرای قدیمی و زیبا، همچنان در هسته اولیه بازار و در دو سوی راسته اصلی قرار دارند و از فعال‌ترین بخش‌های بازار به شمار می‌روند. در میان اینها، سرای گمرک نیز به تازگی تحت نوسازی قرار گرفته و آبادتر شده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان همدان
شهر همدان
آدرس استان همدان، شهر همدان، محدوده خيابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا، در مجاورت میدان امام خمینی
دسته‌بندی بازار
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به همدان
برنامه سفر 3 روزه به همدان
جاذبه های مرتبط
دریاچه و سد اکباتان همدان همدان
غار علیصدر همدان کبودرآهنگ
آرامگاه باباطاهر عریان همدان همدان
آرامگاه ابوعلی سینا همدان همدان
میدان تاریخی امام همدان همدان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}