باغ ارم شیراز

استان فارس، شهر شیراز، خیابان ارم، باغ ارم
معرفی

باغ ارم شیراز با وسعت 3 هکتار و دارا بودن درختان زینتی، بلندترین سرو شیراز، نارنج و گل های متنوع ، حوض‌ها و آبنماها حس نشاط و سرزندگی را به شما منتقل میکند. به درستی مشخص نیست که باغ ارم شیراز در چه سالی و توسط چه کسی ساخته شده است، اما ساختمانی که در وسط باغ وجود دارد یکی از آثار بی نظیر معماری است که در دوره ناصرالدین شاه قاجار بنا شده و امروزه به عنوان باغ گیاه شناسی در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد. کاشی کاری های روی دیوارها جلوه بسیار زیبایی را به آن داده و با دقت کردن به ستون هایی که در این بنا وجود دارد می توان دریافت که با الهام از ستون های تخت جمشید ساخته شده اند.  



عمارت و استخر بزرگ روبه‌روی آن، به وسیله گذرگاه اصلی ، به انتهای باغ وصل می شوند. در جهت شمال به جنوب نیز گذرگاهی وجود دارد و مسیرهای جذاب باغ، موازی با این دو گذرگاه هستند. جوی‌هایی در سراسر محوطه باغ وجود دارد و آبرسانی به درختان با آبی که از نهر وارد حوضچه می‌شود، صورت می گیرد. عمارت اصلی باغ ارم که دارای سه طبقه است ،در سمت غرب باغ قرار داشته و در بالای آن، هلال های زیبایی به نام سنتوری ساخته شده اند. در طراحی این هلال از کاشی های رنگین نقش دار و هنر نقاشی نیز استفاده شده است به طوری که در این سه هلالی بزرگ، تصویر چندین چهره را می توان دید.



اطاق های طبقه زیرین عمارت تقریباً زیرزمین است و تالار مركزی که مزین به کاشی های رنگین می باشد به منظور استراحت در تابستان کاربرد دارد . نهر آب مستقیماً از تالار می ‌گذرد و استخر را پر کرده و به حوض بزرگی فرو می ریزد. در وسط طبقه دوم، ایوان بزرگی با دو ستون بلند ساخته شده است و چهار اتاق در دو طرف راهروها وجود دارد. طبقه سوم، یک سالن بزرگ با پنجره هایی که به رو به ایوان اصلی هستند می باشد و در دو طرف این سالن دو راهرو وجود دارد. در این باغ بهشتی  که مملو از انواع رز است ، می توانید لباس‌های سنتی بپوشید و عکس های یادگاری فوق العاده داشته باشید. همچنین، موزه سنگ و گوهر دریای نور در ساختمان اصلی این مجموعه قرار دارد و انواع سنگ‌های ارزشمند در آن جمع آوری شده بنابراین بازدید از آن می تواند تجربه ای متفاوت برایتان رقم بزند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان فارس
شهر شیراز
آدرس استان فارس، شهر شیراز، خیابان ارم، باغ ارم
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
تعداد طبقات عمارت داری ۳ طبقه
ورودی (بلیط) دارد
معمار نصیرالملک
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
غرفه صنایع دستی
کافه
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به شیراز
برنامه سفر 3 روزه به شیراز
جاذبه های مرتبط
مسجد نصیرالملک فارس شیراز
باغ جهان نما فارس شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز فارس شیراز
مدرسه خان فارس شیراز
باغ دلگشا فارس شیراز
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}