باغ اکبریه بیرجند

استان خراسان جنوبی، شهر بیرجند، انتهای خیابان معلم، میدان موزه
معرفی

عمارت اکبریه در بیرجند، یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار است. این مجموعه تاریخی در میانه شهر قرار دارد و شامل دو بخش اصلی می‌شود. یک بنا به اواخر زندیه برمی‌گردد و دیگری، که در زمان شوکت‌الملک ساخته شده، نشان‌دهنده هنر و ذوق قاجاریان است. این عمارت بازتابی از فرهنگ و تاریخ منطقه است. باغ اکبریه، واقع در بیرجند، یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران است. این باغ که ابتدا در محوطه‌ای خارج از شهر قرار داشت، با توسعه شهری حالا در قلب بیرجند جای گرفته‌است. با مساحتی بالغ بر ۴۵ هزار متر مربع، این باغ زیبایی‌های معماری قاجاری را نمایان می‌کند. از تالارهای آینه‌کاری‌شده گرفته تا تزیینات دقیق گچ‌بری و نقوش لانه‌زنبوری. درختان قدیمی و باشکوه، مانند بلوط‌ها، در ورودی باغ و کاج‌های بلند در اطراف، به زیبایی این باغ افزوده‌اند.



یکی از ویژگی‌های برجسته این باغ، حیاط پشتی با تراس‌هایی است که طراحی آنها مشابه برخی باغ‌های معروف دیگر، مانند پارک ائل‌گلی تبریز و باغ فرح‌آباد اصفهان است. همچنین، استخر مربعی بزرگ در وسط باغ، فضای آرام‌بخشی به آن می‌بخشد. عمارت مرکزی باغ، واقع در قسمت غربی، به عنوان مکانی برای پذیرایی از مهمانان طراحی شده است و تقریباً هسته‌ی اصلی باغ است. این عمارت دو طبقه دارای تزیینات متنوع و چشم‌نوازی است که شامل منبت‌کاری، مشبک و پنجره‌های رنگی است. گچ‌بری با الگوهای اسلیمی و هندسی نیز به زیبایی آن افزوده است. درختان بلند کاج در دو طرف خیابان‌هایی که به عمارت منتهی می‌شوند، به طراوت باغ کمک می‌کنند. در قسمت جنوبی، باغی کوچک‌تر وجود دارد که با جویبارهایی طراحی شده‌است، صدای آب جاری در آن ارتباط نزدیکی با طبیعت برقرار می‌کند. بین عمارت و باغ فاصله‌ای نیست، و از درختان سایه‌دار فراوانی استفاده شده است. اکثر این باغ به کاشت درختان میوه و گیاهان دارویی و زینتی اختصاص یافته است.



موزه حیات وحش بیرجند مکانی است که نمونه‌های مختلف و کم‌یاب جانوری جنوب خراسان را به نمایش می‌گذارد، به ویژه گونه‌های نادر پرندگان منطقه. در طبقه همکف این مجموعه، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی وجود دارد که زندگی، فرهنگ و حرفه‌های مردم جنوب خراسان را به تصویر می‌کشد. از نظر آب و هوایی، بیرجند گرم و خشک است. بنابراین، اگر تصمیم به سفر به این منطقه زیبا دارید، بهترین زمان‌ها فصول بهار و پاییز هستند. این دو فصل با دمای ملایم‌تری از سایر فصول مواجه هستند و سفر در این زمان‌ها تجربه‌ای دلپذیر خواهد بود.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان جنوبی
شهر بیرجند
آدرس استان خراسان جنوبی، شهر بیرجند، انتهای خیابان معلم، میدان موزه
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین ۲ تا ۳ ساعت
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به بیرجند و طبس
برنامه سفر ۲ روزه به بیرجند
جاذبه های مرتبط
باغ گلشن طبس خراسان جنوبی طبس مسینا
دره کال جنی خراسان جنوبی طبس مسینا
مدرسه شوکتیه خراسان جنوبی بیرجند
چشمه آبگرم مرتضی علی خراسان جنوبی طبس مسینا
باغ شوکت آباد خراسان جنوبی بیرجند
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}