باغ جهان نما

استان فارس، شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظی
معرفی

قدیمی‌ ترین باغ شهر شیراز، باغ جهان نما نام دارد و در قسمت ورودی شهر قرار گرفته است. زمان ساخت باغ به دوران آل مظفر و آل اینجو در قرن هشتم  باز می گردد، که فضایی تماشایی بوده اما بخش بزرگی از این زیبایی پس از فروپاشی سلسله صفوی از بین رفت و اوج شکوه دوباره جهان نما مربوط به دوران کریم خان می باشد ،طوری که به دستور او اطراف باغ حصارهایی کشیده شد و دو طرف خیابان های منتهی به باغ را با درختان مرکبات و سرو تزیین کردند. این باغ در مسیر عبور جوی آب قرار گرفته است و به این دلیل همیشه سرسبزی و طراوت خود را حفظ کرده است.



باغ جهان نما  ۲/۸ هکتار مساحت داشته و دارای ۳۵۰۰ متر مربع فضای سبز است. فضای سبز آن شامل درخت‌ های عظیم و کهن سرو، نارنج، رز هفت‌ رنگ، بنفشه، شمشاد سبز، اطلسی و گل‌های داوودی می باشد. اطراف باغ زیبای جهان نما مکان های دیدنی دیگری مثل آرامگاه خواجوی کرمانی، حافظ، بابا کوهی، باغ ملی، دروازه قرآن و کتابخانه اسناد قرار دارد، که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نیست. عمارت جهان نما میان باغ قرار دارد و با سقف 8 ضلعی خود در دوران صفویه ساخته شده همچنین شامل 4 شاهنشین است که در میان این شاهنشین ها، اتاق های 2 طبقه قرار دارد.



پنجره‌های بنا در گذشته چوبی بوده که توسط مالک خصوصی آن به‌ جای آن پنجره‌های آهنی نصب شده است. برخی معتقدند این عمارت تزئیناتی  کاشی کاری و نقاشی داشته که با گذشت زمان از بین رفته اند. حکومت قاجار از این عمارت به عنوان محلی برای برگزاری میهمانی های حکومتی استفاده می کرد. امروزه این عمارت، باغ موزه‌ای است که بازدیدکنندگان از باغ می‌توانند به گردش در آن بپردازند و همچنین فروشگاه‌های صنایع دستی، سوغات شیراز، انواع زیورآلات دست ساز و خوراکی‌های مختص به شیراز در آن عرضه می شود.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان فارس
شهر شیراز
آدرس استان فارس، شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظی
دسته‌بندی طبیعی
سال ساخت (قدمت) قرن هشتم
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
غرفه صنایع دستی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به شیراز
برنامه سفر 3 روزه به شیراز
جاذبه های مرتبط
مسجد نصیرالملک فارس شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز فارس شیراز
مدرسه خان فارس شیراز
باغ دلگشا فارس شیراز
ارگ کریم خان فارس شیراز
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}