باغ دولت آباد

استان یزد، شهر یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی
معرفی

یکی از قدیمی‌ ترین و باشکوه ترین باغ‌‌های شهر یزد باغ دولت آباد می باشد که در میراث جهانی توسط یونسکو نیز ثبت شده است. بانی این باغ زیبا محمدتقی خان بافقی یا همان خان بزرگ می باشد، او ابتدا قنات دولت آباد که از ارتفاعات مهریز سرچشمه می‌ گیرد را ایجاد کرد،  سپس توسط آب آن قنات، باغ بزرگ کنونی را به وجود آورد. دولت آباد در حدود ۲۶۰ سال قدمت داشته و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم خان زند است. درختان انگور و سرو و کاج و همچنین گل‌های محمدی و سرخ ،زیبایی فضای باغ رو دو چندان کرده اند.



اتاق‌های زیادی به همراه حوضی در میان آنها در داخل بنا قرار دارند و درهای یکی از اتاق‌ها منظره ای رو به حیاط و باغ دارد. به طور کلی باغ دولت آباد از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است، بخش درونی باغ شامل ساختمان هشتی (بادگیر تابستانه)، حرمسرا، بهشت آیین، مطبخ، برج دیدبانی، آب انبار خصوصی، اصطبل تابستانه و زمستانه است و بخش بیرونی باغ شامل جلوخان و سر در، تالار آیینه، عمارت تهرانی، دو بازارچه و آب انبار عمومی است. بادگيری با بیش از  ۳۳/۸ متر ارتفاع، در باغ دولت آباد ساخته شده که مرتفع ترین بادگير جهان شناخته‌ شده‌ و به سبب شکل معماری هشت ضلعی بادگیر، باد در هر جهت می وزد و به‌ راحتی به قسمت زيرين هدايت می شود.



مردم شهرهای کویری‌ قرن‌هاست که به کمک همین بادگیرها گرمای تابستان‌های ۴۰ درجه‌ای کویر را تحمل کرده‌اند. باغ دولت آباد در دوره زندیه و قاجاریه بسیار محبوب بوده و هم اکنون نیز در کنار موزه آب یزد، برج وباروی یزد، مسجد جامع کبیر یزد، مجموعه امیر چخماق، زندان اسکندر و آب انبار شش بادگیری یکی از مکان های پر بازدید می باشد و در تمام فصل های سال منظره‌ی جذابی دارد، اما می توان بهار را به عنوان بهترین فصل برای گردش و عکاسی با گل های زیبا پیشنهاد داد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان یزد
شهر یزد
آدرس استان یزد، شهر یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
سال ساخت (قدمت) ۱۱۶۰ هجری قمری
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
غرفه صنایع دستی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به یزد
جاذبه های مرتبط
بازار خان یزد یزد یزد
سرو ابر کوه یزد ابرکوه
برج کبوتر خانه میبد یزد میبد
روستای خرانق یزد اردکان
آتشکده بهرام یزد یزد یزد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}