باغ شاهزاده ماهان

استان کرمان، شهر ماهان، دامنه كوه جوپار
معرفی

از جاهای دیدنی کرمان می توان باغ شاهزاده ماهان را نام برد که در دو کیلومتری شرق شهر ماهان با دو مجموعه شرقی و غربی قرار دارد و محمدحسن خان، حاکم وقت دوران قاجار فرمان ساخت آن را صادر کرده و سپس، حاکم بعدی عبدالحمید میزرا ناصرالدوله، که همان شاهزاده ماهان نوه دختری ناصرالدین شاه است بناهایی به آن اضافه کرد. این باغ با کاربری تفرجگاهی و سکونتگاهی ساخته شده و وجود دو محوطه عظیم و احاطه شده با نرده های چوبی در مقابل دو بنای بالاخانه و سر در خانه ،نشان از این موضوع دارد. یک استخر، دیواری بلند و یک جوی نیز در باغ جای دارند و منبع آب فراوان موجود در آن ، قنات و رودخانه تیگران است که از ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می گیرد.



باغ مستطیل شکل شاهزاده ماهان حدود ۵,۵ هکتار وسعت، ۴۰۷ متر طول و ۱۲۲ متر عرض داشته و شامل سر در ورودی، حمام، عمارت، شبکه آب‌ رسانی و حوض است، همچنین توسط حصاری بلند از درختان پوشیده شده است. بعد از عبور از یک بنای دو طبقه که بخش ورودی باغ را شامل می‌ شود به هشتی کوچکی می رسید و ابتدا سر در زیبای باغ و سپس ساختمان شازده ماهان را می بینید. در بالاترین قسمت باغ، عمارت بالاخانه یا کوشک اصلی که به عنوان عمارت شاه‌ نشین کاربرد داشته و میزبان یکی از بهترین هتل‌ ها و رستوران کرمان می باشد، قرار گرفته است. مقابل این کوشک، حوضی با ۵ فواره که در ادامه آن ۱۰ آبشار کوچک تغذیه می شوند ،را می توان تماشا کرد.



امکانات باغ شاهزاده ماهان عبارتند از، رستوران که در عمارت شاه‌ نشین و گاهی نیز در فضای باز باغ، پذیرای مهمانان است. مهمان‌ سرا، که می توانید شب با خیال راحت در آن اقامت کنید. امکان انجام ورزش مفرح اسب‌ سواری و همچنین در بعضی از اتاق‌ ها می توانید سوغاتی هایی زیبا مثل انواع گلیم و فرش تهیه کنید. از جمله جاذبه های گردشگری در نزدیکی باغ می توان ، مقبره شاه نعمت الله ولی را نام برد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمان
شهر ماهان
آدرس استان کرمان، شهر ماهان، دامنه كوه جوپار
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
اسب سواری
پوشش اینترنت 4G
غرفه صنایع دستی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به کرمان
برنامه سفر 3 روزه به کرمان
جاذبه های مرتبط
گنبد جبلیه کرمان کرمان
ارگ بم کرمان بم
مسجد جامع کرمان کرمان کرمان
مجموعه گنجعلی خان کرمان کرمان
باغ فتح آباد کرمان کرمان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}