باغ فین کاشان

استان اصفهان، شهر کاشان، انتهای خیابان امیر کبیر
معرفی

با ورود به باغ فین کاشان شگفت‌ زده خواهید شد و حس ورود به قرن های گذشته را خواهید داشت. ابنیه های تاریخی موجود در باغ بیشتر در دوره سلطنت‌ فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده است و یکی از وقایع تاریخی که در این مکان رخ داده، قتل امیرکبیر توسط ناصرالدین شاه است. آب جاری در جوی ها و حوض های باغ از چشمه سلیمانیه با قدمت ۷۰۰۰ سال تأمين می‌شود. باغ فین کاشان علاوه بر دارا بودن درختان زیبا و سرسبز، حوض های آب و بنا های تاریخی همچون حمام فین کاشان، كوشک صفوی، کوشک قاجار و موزه ملی کاشان را نیز در خود جای داده است.



در قسمت جنوبی باغ فین، حمام باغ فین قرار دارد که شامل دو حمام به نام های حمام کوچک و بزرگ است. حمام کوچک که مربوط به دوران صفوی است، که هفت کاشی قدیمی با قدمت ۵۰۰ سال دارد. هدف از ساخت این حمام استفاده‌ خدمتکاران از این مکان بوده، اما به دلیل رویداد تاریخی قتل میرزا تقی خان فراهانی شهرت دارد؛ که در دوره مشروطه سنگ های مرمر و مصالح باغ و حمام به غارت برده شدند. حمام بزرگ مربوط به دوره قاجار است و هدف از احداث آن استفاده فرماندهان و بزرگان دربار بوده و معماری خاصی دارد.



این حمام دارای سربینه است. سربینه‌ اول به ورودی نزدیک ‌بوده و سکو، بخاری دیواری و نورگیرهایی با کاشی‌ های مشبک دارد و حوض زیبایی هم در وسط سربینه دوم قرار گرفته است. حوض جوشانی با ۱۶۰ حفره که به‌ طور مساوی نیمی از آن به عنوان فواره و نیمی به عنوان مکنده آب عمل می کند در مجموعه باغ فین قرار دارد. یکی از باورهای جالب و مورد علاقه برخی مردم این است که با انداختن سکه‌ای در درون حوض آرزوها برآورده می شود، فلسفه انداختن سکه درون آب  در مذهب زرتشت هم وجود داشته و آب را مظهر پاکی می دانسته اند و پیروان آن بخشی از دارایی خود را به الهه آب هدیه می‌ دادند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر کاشان
آدرس استان اصفهان، شهر کاشان، انتهای خیابان امیر کبیر
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
کافه
سرویس بهداشتی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}