باغ موزه هفت تنان

استان فارس، شهر شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ
معرفی

باغ موزه هفت تنان یا باغ تکیه هفت‌‌ تنان در پای کوه چهل مقام و در شمال یکی از مهم‌‌ترین جاذبه های شهر شیراز، یعنی آرامگاه حافظ قرار گرفته‌ است. قدمت باغ هفت‌تنان به سده‌های پیش از عهد زندیه بر می گردد اما عمارت موجود در آن از بناهای دورهٔ کریم خان زند است. علت نام گذاری این بنا به هفت تنان، وجود هفت قبر از هفت عارف در این باغ است که کریم خان زند روی هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای نصب کرده‌است. در قسمت ورودی باغ حوض بزرگی خودنمایی می کند و در حیاط آن نیز انواع درختان سرو، نارنج و کاج به چشم می خورد که ۲۰۰ سال سن دارند.



عمارت باغ هفت‌ تنان به دو قسمت تقسیم بندی شده است که در طبقه دوم قسمت شمالی این باغ تالاری زیبا واقع شده است. در انتهای دو طرف این تالار، دو اتاق کوچک قرار دارد که هر کدام مساحتی در حدود 28 متر را دارا می باشند. سقف تالار بر دو ستون بزرگ یکپارچه استوار شده و در طاقچه‌های بالایی آن، پنج مجلس را روی گچ نقاشی کرده‌اند که از شاهکارهای دوران زندیه به شمار می رود. این پنج مجلس شامل درویشی با تبرزین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظرهٔ شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم و نقش درویش جوان می باشد.



چندین سال است که عمارت باغ هفت‌تنان به موزه سنگ و کاشی تبدیل شده است؛ این موزه در اصل، گنجینه ای از سنگ های تاریخی می باشد سنگ هایی که متعلق به سده‌های سوم تا یازدهم هجری قمری است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق دیوانی و توقیع به طرز زیبایی نگاشته شده‌است. حوض بزرگی نیز در وسط باغ هفت‌تنان قرار دارد که در گذشته از آب رکن‌آباد پر می‌شده‌ است. بقعه چهل تنان نیز در نزدیکی باغ موزه هفت‌تنان و جنب باغ جهان نما قرار گرفته است و از جمله جاذبه های اطراف این باغ محسوب می شود.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان فارس
شهر شیراز
آدرس استان فارس، شهر شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به شیراز
برنامه سفر 3 روزه به شیراز
جاذبه های مرتبط
مسجد نصیرالملک فارس شیراز
باغ جهان نما فارس شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز فارس شیراز
مدرسه خان فارس شیراز
باغ دلگشا فارس شیراز
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}