باغ نارنجستان قوام

استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)
معرفی

باغ نارنجستان قوام ، از عمارت‌ های دوره قاجاریه در شیراز بوده و به دستور علی‌ محمد‌ خان قوام ساخته شده، و به دلیل درختان نارنج  بسیار زیاد موجود در آن به این نام معروف می باشد. این بنا محل انجام امور سیاسی، نظامی و دیدار با نمایندگان دولت‌ های خارجی بوده و از دو قسمت بیرونی (موزه‌ نارنجستان) و درونی (خانه‌ ی زینت‌ الملوک) تشکیل شده ،این دو بخش توسط تونل به با هم ارتباط دارند. درون موزه‌ این باغ اشیای اهدایی پروفسور پوپ، ایران‌ شناس آمریکایی، قرار دارد. بنای نارنجستان در سال ۱۳۴۵ خورشیدی با عنوان موزه‌ی نارنجستان به دانشگاه شیراز اهدا شد.



کل مساحت مجموعه قوام ۳۵۰۰ متر مربع است و ساختمان‌ های دو ضلع شمالی و جنوبی آن، ۹۴۰ متر مربع زیر بنا دارند. حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب‌ خانه قوام (خانه عراقی‌ها)، اندرونی قوام (منزل زینت‌ الملوک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان) و حمام اختصاصی قوام از جمله بناهای موجود در این مجموعه می باشند. در طراحی باغ نارنجستان قوام اصل تقارن رعایت شده و ایوان یا تالار آینه باغ در وسط قرار دارند و اتاق ها در سمت راست و چپ آن ساخته شده اند. در نارنجستان قوام هفت هنر ایرانی شامل گچ‌ بری، نقاشی، آینه‌ کاری، آجرکاری، حجاری، معرق‌ کاری و منبت‌ کاری به کار برده شده که شکوه فضا را چندین برابر کرده است.



باغ قوام جهت امور تجاری و برگزاری جشن ها و استراحت و پذیرایی از میهمانان استفاده می شده و خانه زینت الملک محل سکونت خانواده قوام بوده است. دیدنی‌ های تاریخی اطراف این مجموعه مسجد نصیر الملک و خانه‌ی سنتی پرهامی واقع در خیابان لطفعلی‎‌خان زند می باشند. نارنجستان قوام مجهز به قهوه خانه زیبایی است که چای و دمنوش های سنتی و عرقیجات عرضه می کند، همچنین غرفه اجاره لباس های سنتی نیز در این محل وجود دارد که با پوشیدن آنها می توانید خاطرات به یاد ماندنی ثبت کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع آب و هوا خشک
استان فارس
شهر شیراز
آدرس استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
غرفه صنایع دستی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به شیراز
برنامه سفر 3 روزه به شیراز
جاذبه های مرتبط
مسجد نصیرالملک فارس شیراز
باغ جهان نما فارس شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز فارس شیراز
مدرسه خان فارس شیراز
باغ دلگشا فارس شیراز
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}