باغ گلشن طبس

استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، بلوار امام خمینی
معرفی

باغ گلشن طبس یکی از باغ های زیبای ایرانی در استان خراسان جنوبی می باشد، این باغ به دستور امیر محمدحسن خان عرب زنگویی ملقب به میرحسن خان، حاکم تون (فردوس) و طبس در اوایل قرن سیزدهم هجری قمری یعنی اواخر حکومت لطف‌علی خان زند و همزمان با به قدرت رسیدن آقا محمد خان قاجار احداث شده است. برای دسترسی به شهر طبس مسیری طولانی را در جاده‌های کویری پیش رو دارید، بعد از رسیدن به این شهر در قسمت شرقی آن و دقیقا در محدوده ای میان دو کویر نمک‌ زار ایران (دشت کویر و دشت لوت)، این باغ دیدنی قرار دارد و با چشم انداز بی نظیر پوشیده شده از درختانی مختلف از جمله نخل، چنار، سرو، بید و درختان انار و نارنج، توجهتان را به خود جلب می کند، برای آبیاری این پوشش گیاهی از آب‌های سطحی و سفره‌های آب زیرزمینی منطقه استفاده می شود.



باغ گلشن طبس یکی از ۵۰ باغ برتر جهان به حساب می آید و مکانی که باغ در آن ساخته شده در ابتدا نخلستان بوده به طوری که در حدود دو هزار نخل در آن قرار گرفته است. این باغ مساحتی حدود هفت هکتار داشته و دارای حدود ۲۶۶ متر طول و عرضی در حدود ۲۶۰ متر می باشد، همچنین از نظر ظاهری تقریبا مربع‌ شکل است و محوطه‌ی باغ توسط دو خیابان اصلی متقاطع، به چهار مربع بزرگ تقسیم شده و هر یک از این مربع‌ها با گذرگاه‌های کوچک به چهار کرت تقسیم شده‌اند. در محل برخورد دو گذرگاه متقاطع موجود در باغ، استخر نسبتا بزرگی به همراه سه فواره‌ی طبیعی به چشم می خورد. تنها عمارتی که در این باغ قرار دارد، مشهور به عمارت سردرب است که دارای دو طبقه و یک زیرزمین کوچک بوده؛ طبقه‌ی اول آن تالاری بزرگ و ایوانی ببا دو ستون زیبا داشته که از آن برای تماشای باغ و مناظر اطراف استفاده می شده؛ اما لازم به ذکر است که در زلزله ی 1357 عمارت سر در بر کاملا از بین رفته و سازه ای جدید بر اساس طرح قدیمی ساخته شده است که امروزه به صورت " موزه ی میراث زمین" فعال می باشد و برای بازدید از این موزه لازم است هزینه ورودی پرداخت کنید.



دو پلیکان مهاجر در دهه‌ی پنجاه خورشیدی، در مسیر مهاجرت خود از مناطق سرد سیبری این باغ را برای ادامه زندگی انتخاب کرده و همان‌ جا ماندگار شده اند؛ اما در زلزله‌ی شهریور ۵۷ یکی از آنها زیر آوار مانده و از بین رفته، پلیکان دیگر نیز تا سال ۱۳۹۴ در باغ زندگی می‌کرده است. امروزه نیز تعدادی پلیکان به این محل آورده شده‌اند و می توانید در سفر خود آنها را از نزدیک تماشا کنید. از جمله جاذبه های گردشگری دیگری که در نزدیکی این باغ قرار گرفته، می توان به ارگ طبس یا همان کهن دز اشاره کرد که تنها 9 دقیقه با آن فاصله ی زمانی دارد؛ در واقع عمارت گلشن و ارگ طبس دو نماد اصلی شهر طبس محسوب شده و بسیار ارزشمند هستند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان جنوبی
شهر طبس مسینا
آدرس استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، بلوار امام خمینی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به بیرجند و طبس
برنامه سفر ۲ روزه به بیرجند
جاذبه های مرتبط
باغ اکبریه بیرجند خراسان جنوبی بیرجند
دره کال جنی خراسان جنوبی طبس مسینا
مدرسه شوکتیه خراسان جنوبی بیرجند
چشمه آبگرم مرتضی علی خراسان جنوبی طبس مسینا
باغ شوکت آباد خراسان جنوبی بیرجند
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}