باغ گیاه شناسی نوشهر

استان مازندران، شهرستان نوشهر، خیابان شریعتی
معرفی

باغ گیاه شناسی نوشهر در شمال ایران و مرکز شهر نوشهر واقع شده است و یکی از قدیمی ترین باغ های گیاه شناسی ایران به شمار می رود. از اهداف اصلی  احداث این مجموعه علاوه‌ بر نگهداری از گونه های نادر و در حال انقراض، آموزش و آگاهی‌بخشی به تمام اقشار مردم می باشد. باغ گیاه شناسی نوشهر در سال ۱۳۳۳ در زمینی با مساحت ۷ هکتار و با هدف کاشت گونه های درختی و درختچه ای احداث شد. در حال حاضر وسعت باغ به ۳۵ هکتار رسیده و  چیزی در حدود ۶۵۰ گونه از سراسر دنیا و گونه های بومی کشور شامل گونه‌های درختی و درختچه‌ای، پیازی، گیاهان علفی، کاکتوس و گیاهان گوشتی و چند ساله در آن نگهداری می شود.



همچنین تنها پایه بلوط چوب پنبه در ایران و قدیمی ترین پایه های دارتالاب و ژینکو درکشور، ۲۵ گونه کاج، حدود ۳۰ گونه اکالیپتوس و ده ها گونه صنعتی این باغ را به یکی از زیبا ترین باغ های گیاه شناسی تبدیل کرده است. باغ گیاه شناسی نوشهر شامل بخش های مختلفی است که از جمله آنها بخش گیاهان پیازی، آربراتوم، گلخانه تولید و گیاهان گرمسیری، گلخانه آموزشی، گیاهان دارویی، میوه‌های بومی، سوزنی برگان، مجموعه خزه‌ها می باشد. آربراتوم با قدمت بالای ۵۸ سال مهمترین کلکسیون این مجموعه است که سالانه از سراسر کشور مورد بازدید کارشناسان، دانشجویان و دانش آموزان  قرار می گیرد.



طراحی فضای هر قسمت با قسمت دیگر متفاوت است و در کنار هر مسیر، نهر آب جریان دارد. وجود برکه‌های طبیعی و آب‌نماهای مصنوعی که در میان آن پل‌ها و آلاچیق‌های چوبی قرار گرفته جلوه ی زیبایی به باغ بخشیده است. در طول سال جشنواره های متعددی در باغ برگزار می شود که فرصت مناسبی را برای بازدید از باغ فراهم می آورد. در فاصله کمی از باغ گیاه شناسی، شهر زیبای چالوس قرار گرفته است که جاذبه های طبیعی بی شماری را در خود جای داده است و می توانید از ضمن بازدید از مجموعه باغ، از این شهر چشم نواز نیز دیدن کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا معتدل
استان مازندران
شهر نوشهر
آدرس استان مازندران، شهرستان نوشهر، خیابان شریعتی
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1310
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}