برج های خرقان

استان قزوین، ۳۲ کیلومتری جاده قزوین ـ همدان، یک کیلومتری روستای حصار ارمنی
معرفی

برج های خرقان دو برج آجری، دوره سلجوقی می باشند که با فاصله ۲۹ متری از یکدیگر و در شهرستان آوج استان قزوین واقع شده اند. برج‌های دوگانه خرقان که با نام قارقان نیز آن را می شناند، در کنار قبرستان روستای حصار ولی‌عصر با قدمتی 1000 ساله، از توابع دهستان خرقان غربی در شهرستان آوج قرارگرفته اند . بر اساس کتیبه‌های موجود این دو برج با فاصله زمانی 26 سال از یکدیگر بنا شده و برج شرقی زودتر از برج غربی احداث شده است. تمامی بنا به ضخامت ۶۰ سانتی‏متر با آجرهای ساده ساخته شده و روی آن پوششی تزئینی با آجر به ضخامت ۲۱ سانتی‏متر به کار رفته است.



در سردر ورودی برج‌ها در کتیبه‌هایی که در بالای ساقه گنبد قرارگرفته اند، اطلاعاتی در مورد سال ساخت و معمار وجود دارد که ساخت بنای برج قدیمی در سال ۴۶۰ هجری قمری توسط محمد بن مکی زنجانی و برج جدید در سال ۴۸۶ به معماری ابوالمعالی بن مکی زنجانی ساخته شده است. در برج های خرقان دومقبره وجود دارد که مقبره‌ها متعلق به دو ترک سلجوقی به نام‌های ابوسعید بیجار پسر سعد و ابومنصر ایلتای تی‏تکین می باشند. در برج‌ها حدود ۲۵ نوع آجرکاری تزئینی با طرح‌های مختلف استفاده شده است، نماي خارجي بناي برج تماما از آجرهاي تزئيني بوده و به دلیل همين نماي آجري، این اثر به يکي از زيباترين آثار معماري قرن پنجم ايران تبدیل شده است.



در آجرکاری این بنا از روش های تازه ای بهره گرفته شده‌ که بعداً در ساخت بناهای دیگری چون گنبد سرخ مراغه نیزبکار رفته است. در میان گنبدهای دوپوسته‌‏ای که پوسته دوم آن‏‌ها مخروطی شکل نیست، این بنا نخستین گنبد دو پوسته قرن پنجم هجری به شمار می‌‏رود و از این نظر دارای اهمیت می باشد. داخل برج قدیمی نقاشی‌هایی باارزشی وجود دارند که در این نقاشی‌ها، طاووس نر، ستاره‌های شش یا هشت‌ پر، دو طاووس که گردن‌های بلندشان به هم پیچیده را می توانید مشاهده کنید.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
استان قزوین
شهر آوج
آدرس استان قزوین، ۳۲ کیلومتری جاده قزوین ـ همدان، یک کیلومتری روستای حصار ارمنی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) برج قدیمی 460 هجری قمری. برج جدید486 هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
معمار برج قدیم محمد بن مکی زنجانی. برج جدید ابوالمعالی بن مکی زنجانی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}