برج چهل دختر

استان سمنان، شهر دامغان، خیابان فلاحی، پشت آرامگاه امامزاده جعفر
معرفی

برج چهل دختر در سمنان، مرکز شهر دامغان و در محوطه‌ امامزاده جعفر قرار گرفته است و قدمت آن به دوران سلجوقی باز می گردد. این برج که تقریباً به سبک برج طغرل ری و میل رادکان و برج پیرعلمدار بنا شده در سال ۴۴۶ هجری قمری بنا شده است و بنای آجری به ارتفاع تقریبی ۱۵ متر و محیط بیرونی ۲۳ متر و قطر درونی ۵/۵ متر می باشد. به دلیل قدمت بالای این بنا دور از انتظار نیست که این برج نیز مانند برج چهل دختران سمنان از خشت خام ساخته شده باشد که در اثر گذر ایام قسمتی از آن تخریب شده باشد و دوباره در قرن ۴ و۵ به فرمان ابوشجاع مورد بازسازی قرار گرفت باشد.



برج چهل دختر دامغان به صورت مدور با بدنه‌ استوانه‌ای ساخته شده است؛ نمای ظاهری برج  شامل دو قسمت می‌باشد: قسمت عمده حدود دو سوم از سطح زمین که به صورت ساده آجرکاری شده است و قسمت دیگر آن کتیبه ای است که با خط کوفی نوشته شده است و در بالا و پایین آن نوارهای تزئينی آجری قرار گرفته است. در وسط برج، قبر ساده‌ای است که از گچ ساخته شده و صاحب آن معلوم نیست؛  سقف این برج  گنبدی مخروطی شکل می باشد که روی این مقبره قرار گرفته و آجرکاری آن هم به شکل ساده است.



پیشینه برج چهل دختران دامغان را به آتشکده زرتشتیان و تاریخ بنای آن را به دوره پیش از اسلام نسبت می‎دهند؛ با این ‎حال عده‌اى از مردم معتقدند این برج را چهل دختر که دست از تعلقات دنيوى کشيده بودند با مصالحی از جمله گل و خشت ساخته‌اند تا در آن خلوت گزینند و به عبادت مشغول شوند. چیزی که باعث معروفیت این برج شده نحوه آجرکاری، کتیبه‌، معماری و نوع مصالح آن است؛ اگر قصد بازدید از این جاذبه گردشگری را دارید، می توانید به برج پیر علمدار و گنبد زنگوله نیز سری بزنید و از آنها دیدن کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سمنان
شهر دامغان
آدرس استان سمنان، شهر دامغان، خیابان فلاحی، پشت آرامگاه امامزاده جعفر
دسته‌بندی تاریخی
ارتفاع 23 متر
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 446 هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به سمنان
جاذبه های مرتبط
مسجد جامع فرومد سمنان میامی
خانه لطفی سمنان دامغان
برج کاشانه سمنان بسطام
بازار بزرگ سمنان سمنان سمنان
مسجد امام سمنان سمنان سمنان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}