تالاب آجی گل

استان گلستان، شهرستان گنبد کاووس، روستای تنگلی
معرفی

استان گلستان دارای چندین تالاب مختلف است که یکی از آن ها تالاب آجی گل نام دارد. این تالاب با مساحت ۳۶۰ هکتار و عمق ۱ تا ۵ متر در نزدیکی دو تالاب آلماگل و آلاگل واقع شده و در ۷۵ کیلومتری شهر گنبد کاووس نزدیک روستای تنگلی قرار دارد. آجی گل از ۲ بخش شرقی و غربی تشکیل شده و در اصل یک اکوسیستم واحد را تشکیل می داده اما عبور جاده از وسط تالاب باعث تقسیم آن به دو بخش کوچک گردیده است، عمق بخش غربی کمی بیشتر از بخش شرقی تالاب است و قسمت شرقی آن با نی پوشیده شده و از بخش دیگر جدا شده است.



آب تالاب نیز از طریق رودخانه اترک تامین می‌شود. تالاب آجی گل در زبان ترکمن به معنی دریاچه تلخ است و یکی از ویژگی های جالب این تالاب زیبا وجود پرندگانی است که در ماه هایی از سال به این تالاب مهاجرت می‌کنند، فلامینگو، پلیکان سفید، غاز پیشانی سفید، پلیکان پا خاکستری و پرستو ها از جمله این پرندگان می باشند، از طرفی هشت نوع ماهی در این مکان کشف شده است شامل سیاه ماهی، کلمه، باربوس و آلبرنوس که جزو ماهی های بومی هستند و گونه های غیر بومی شامل کپور معمولی، آمورچه، گامبوزیا و تیره کولی.



از مهم ترین پوشش گیاهی این تالاب نیز می توان به گز شاهی، شور گز، بارهنگ آبی شانه ای، علف شاخی غوطه ور، آلاله میوه کرکی و نی اشاره کرد. تالاب آجی گل تحت مالکیت دولتی است و قابلیت های به خصوصی در جهت جذب توریست و انجام تحقیقات دارد. در بازدید از این جاذبه توجه داشته باشید که این منطقه جزو منطقه تیراندازی ممنوعِ نوار مرزی به شمار می رود. در غرب این تالاب و در پایین دست روستای تنگلی دریاچه نمک با مساحتی حدود ۸۰ هکتار نیز وجود دارد که یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه مرزی است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده خاکی
نوع منطقه دشت
استان گلستان
شهر گنبدکاووس
آدرس استان گلستان، شهرستان گنبد کاووس، روستای تنگلی
دسته‌بندی طبیعی
ارتفاع منفی چهار متر از سطح آبهای آزاد
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه گرگان
جاذبه های مرتبط
جنگل قرن آباد گلستان گرگان
دشت شقایق گلستان گالیکش
دریاچه مصنوعی گنبد کاووس گلستان گنبدکاووس
آبشار دو آب گلستان کردکوی
آبشار زیارت گلستان گرگان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}