تالاب بیشه دالان

استان لرستان، شهرستان بروجرد، تالاب بیشه دالان
معرفی

تالاب بیشه دالان که با نام محلی تالاب بیشه دالون شناخته می‌شود، در استان لرستان، در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور و در نزدیکی روستای پگنی کش قرار دارد. این تالاب یکی از مهمترین تالاب‌های کوهستانی در لرستان و غرب کشور است که از لحاظ اقتصادی، گردشگری، تامین آب کشاورزی، جلوگیری از سیلاب و تثبیت ریزگردها برای بروجرد نقش موثری دارد. تالاب بیشه دالان در گذشته حدود 913 هکتار مساحت داشت که اکنون به دلیل خشک سالی، تصرفات غیر قانونی و تغییر کاربری، تنها 400 هکتار از آن باقی مانده‌است. این تالاب از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجر در فصول خاصی از سال بوده که مدتی مهمان این تالاب بوده اند.



علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زندگی می‌کنند. مار، مرغابی، خرگوش، لاک‌پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی از حیواناتی هستند که در این ناحیه یافت می‌شوند. در این منطقه انواع مختلفی از گیاهان مانند درختچه‌های گز و علفزارهایی مانند گرز و بوریا یافت می‌شود. همچنین در این تالاب خانواده‌های جلبک سبز آبی مانند فیتوپلانکتون‌ها و پلانکتون‌ها مشاهده شده که مهم‌ترین گونه‌های آن‌ها کلادوسرا، کوپه پودا، روتیفرا، قاب بالان، دو بالان و یکروزه‌ها هستند.



بهترین زمان سفر به این تالاب فصل بهاراست تا بتوانید از زیبایی این تالاب و پرنده‌هایی که به این تالاب مهاجرت کرده‌اند، لذت ببرید. برای رفتن به این تالاب با وسیله شخصی می توانید از طریق جاده در جاده بروجرد– آبسرده– چغلوندی راهی این منطقه شوید. برای دیدار از این منطقه نیازی به پرداخت هزینه نیست. متاسفانه امکانات رفاهی برای این منطقه در نظر گرفته نشده است بنابراین بهتر است کلیه وسایلی که مورد نیازتان است را با خود ببرید تا در آنجا دچار مشکل نشوید. از تفریحات این تالاب می توان به عکاسی، آب تنی، ماهیگیری با قلاب، پیاده روی، دوچرخه سواری اشاره کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا معتدل
نوع منطقه دشت
استان لرستان
شهر بروجرد
آدرس استان لرستان، شهرستان بروجرد، تالاب بیشه دالان
دسته‌بندی طبیعی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}