تالاب چغاخور

استان چهارمحال و بختیاری،‌ شهرستان بروجن، مسیر جاده شهرکرد-خوزستان، ۶۵ کیلومتری شهرکرد
معرفی

تالاب چغاخور یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 44 کیلومتری از بروجن و 65 کیلومتری از شهرکرد قرار گرفته و نزدیک به شهر بلداجی واقع شده است. این تالاب خیره‌کننده در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان قرار دارد و در میان ارتفاعات برآفتاب در شمال، کلار در جنوب، و شاهپور ناز در غرب جای گرفته است. تالاب چغاخور با مساحتی حدود 2300 هکتار به دلیل زیبایی‌های طبیعی فراوان، میان مردم بختیاری به نام‌های سد چغاخور و دریاچه چغاخور شناخته می‌شود. منبع آب این تالاب زیبا از چشمه‌های اطراف منطقه نشأت می‌گیرد و آب آن برای مناطق اطراف حیات‌بخش است.



تالاب چغاخور با قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی و برخورداری از تنوع بیولوژیکی بالا، به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است. مجاورت این تالاب با سه تالاب دیگر یعنی سولقان، علی‌آباد و گندمان، اهمیت آن را از نظر گردشگری و اکوتوریسم افزایش داده و زمینه‌ساز جذب تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت‌گردان به این منطقه شده است.



ویژگی منحصر به فرد تالاب چغاخور، وجود نوعی ماهی متعلق به خانواده گامبوزیا (کپوردندان) است که این مکان را از سایر تالاب‌ها متمایز می‌کند. تابستان‌ها دیدن عشایر و بازدید از روستاهای اطراف تالاب، تجربه‌ای دلپذیر و فراموش نشدنی است. تالاب چغاخور به دلیل وسعت خوب و حداقل بودن آلاینده‌ها در آب، زیستگاه ارزشمندی برای ماهیان به شمار می‌رود. این شرایط زیست‌محیطی سبب شده تا ماهیان این تالاب از نظر ژنتیکی ارزشمند و حفاظت از آنها حائز اهمیت باشد.



تالاب چغاخور با امکاناتی چون آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، محل کمپینگ و پارکینگ به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح است. در نزدیکی این تالاب، جاذبه‌های گردشگری متنوعی از جمله آثار باستانی، امامزاده‌ها، باغ‌های تاریخی و چشمه‌ها وجود دارد. از جمله مکان‌های دیدنی می‌توان به شیرهای سنگی روستای سیف‌آباد، امامزاده حمزه علی، باغ خان با قدمتی چند صد ساله، و چشمه‌ها و رودخانه‌های فرعی اشاره کرد که در فصل بهار زیبایی خاصی به منطقه می‌بخشند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان چهارمحال بختیاری
شهر بروجن
آدرس استان چهارمحال و بختیاری،‌ شهرستان بروجن، مسیر جاده شهرکرد-خوزستان، ۶۵ کیلومتری شهرکرد
دسته‌بندی طبیعی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به چهار محال و بختیاری
جاذبه های مرتبط
روستای سر آقا سید چهارمحال بختیاری اردل
تالاب گندمان چهارمحال بختیاری بروجن
دشت لاله های واژگون کوهرنگ چهارمحال بختیاری چلگرد
چشمه برم چهارمحال بختیاری لردگان
آبشار شیخ علی خان چهارمحال بختیاری چلگرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}