تالاب گندمان

استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، مجاورت بخش گندمان
معرفی

تالاب گندمان، که در استان چهارمحال و بختیاری و نزدیک به شهر گندمان واقع شده است، از مکان‌های طبیعی دیدنی این استان به شمار می‌رود. نام این تالاب از شهر تاریخی گندمان گرفته شده است که در ضلع شمال شرقی تالاب قرار دارد. براساس روایات تاریخی، منطقه گندمان در گذشته به عنوان یکی از شکارگاه‌های مورد علاقه بهرام گور و همچنین ییلاق خانواده‌های سلطنتی بوده است. از این دوران، آثاری در برخی نقاط تالاب باقی مانده است.



تالاب گندمان با وسعتی برابر با ۹۸۰ هکتار و ارتفاع ۲۲۱۹ متر از سطح دریا، در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران قرار دارد و ثبت جهانی نیز در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن دارد. منابع تأمین‌کننده آب این تالاب شامل چندین چشمه و رودخانه اطراف تالاب می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به چشمه‌های گل کوچک، گل بزرگ، مرادان، نصیرآباد و رودخانه آقبلاغ اشاره کرد. این تالاب به دلیل زیبایی‌های طبیعی و حیات وحش غنی خود، هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به پرنده‌نگری است.



گیاهان موجود در منطقه تالاب گندمان بروجن عمدتاً از نوع گیاهان آبدوست هستند که برای رشد و نمو به میزان زیادی آب نیاز دارند. از جمله گونه‌های گیاهی که در این منطقه می‌توان مشاهده کرد، می‌توان به گیاهانی مانند لویی، زنبق، آلاله آبی و هزارن اشاره کرد. همچنین، تالاب گندمان در فصول بارانی سال میزبان تنوع زیادی از گونه‌های پرندگان و ماهی‌ها می‌شود. برخی از گونه‌های پرندگانی که در این تالاب زندگی می‌کنند یا به صورت مهاجر به این منطقه می‌آیند، شامل عقاب، لک‌لک خاکستری و بالکان می‌شوند. علاوه بر این، گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها نیز در آب‌های تالاب گندمان زندگی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ماهی سیاه و ماهی گورخر اشاره کرد. 



با توجه به شرایط آب و هوایی سرد و زمستان‌های سخت منطقه گندمان، سفر به این تالاب در فصول گرم‌تر سال یعنی بهار و پاییز می‌تواند تجربه‌ای دلپذیرتر برای گردشگران باشد. در این فصول، دمای هوا معتدل‌تر است و طبیعت نیز زیبایی خاص خود را دارد. در بهار، شکوفه‌های گیاهان و درختان و همچنین حضور پرندگان مهاجر می‌تواند چشم‌اندازی زیبا و دیدنی برای بازدیدکنندگان فراهم کند. همچنین در پاییز، رنگ‌های گرم و زیبای برگ‌های درختان و گیاهان منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد می‌کند. با انتخاب زمان مناسب برای سفر، گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی تالاب گندمان لذت برده و تجربه‌ای خاطره‌انگیز کسب کنند. همچنین، امکانات رفاهی و خدماتی که در این منطقه ارائه می‌شود نیز می‌تواند اقامت و بازدید از تالاب را برای گردشگران راحت‌تر و دلپذیرتر کند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان چهارمحال بختیاری
شهر بروجن
آدرس استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، مجاورت بخش گندمان
دسته‌بندی طبیعی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به چهار محال و بختیاری
جاذبه های مرتبط
روستای سر آقا سید چهارمحال بختیاری اردل
دشت لاله های واژگون کوهرنگ چهارمحال بختیاری چلگرد
تالاب چغاخور چهارمحال بختیاری بروجن
چشمه برم چهارمحال بختیاری لردگان
آبشار شیخ علی خان چهارمحال بختیاری چلگرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}