تنگه بهرام چوبین

استان ایلام، شهر ایلام، ۸ کیلومتری مسیر دره شهر- پلدختر
معرفی

تنگه بهرام چوبین در یکی از مناطق سرسبز استان ایلام قرار گرفته است. بهرام، سردار ساسانی که به علت قد بلند و لاغر بودن اندام او را چوبین می‌نامیدند یک ژنرال شجاع بوده که در جنگ‌ های زیادی مثل مبارزه با خسروپرویز نقش داشته و برای شکار و تفریح به این تنگه می‌آمده همچنین، مخفی گاهی در این مکان به منظور جان پناه در زمان شورش علیه خسروپرویز تعبیه کرده بود. این بنا ۱۴ کیلومتر با شهر پلدختر فاصله دارد و در ضلع غربی جاده دره شهر به سمت پل دختر واقع است. دره شهر، شهری در کوهپایه کبیر کوه و در حاشیه رود سیمره می باشد. در روزهای تعطیل گردشگران بیشماری از سراسر کشور برای بازدید از این منطقه زیبا که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده، می آیند.



به دلیل وجود دیوار هایی از جنس سنگ و گچ روی صخره‌ های این تنگه، یک منطقه ایمن ایجاد شده و دشمنان به سختی توان ورود به داخل آن را دارند، اما  امروزه دیوارها در حال ریزش می باشند یا بسیاری از آن ها درون خاک مدفون شده اند. قلعه اصلی بهرام چوبین که به احتمال زیاد محل استقرار خود بهرام بوده در بالای صخره ها قابل دیدن می باشد و همچون آثار دیگر دچار تخریب شده است اما با تماشای جزییات سازه می توان حدس زد که در گذشته تمامی امکانات لازم برای تفریح، در نهایت امنیت در آن فراهم بوده است.



داخل و بخش پشت قلعه، حیوانات و پرندگان مختلف وجود دارند. در داخل تنگه آثار به جای مانده از یک سری پلکانهای سنگی یافت می‌ شود، همچنین تنگه شامل بناهایی مثل شاه‌ نشین بوده که امروزه تقریبا از بین رفته اند. بهرام چوبین به نگهداری طولانی مدت از آب اهمیت می داده و برای این منظور چهار عدد آب انبار محتوی آب آشامیدنی و ناودانک‌های ارتباطی برای نگهداری آب نیز احداث کرده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان ایلام
شهر ایلام
آدرس استان ایلام، شهر ایلام، ۸ کیلومتری مسیر دره شهر- پلدختر
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به ایلام
جاذبه های مرتبط
قلعه والی ایلام ایلام
دریاچه سد ایلام ایلام ایلام
شهر باستانی ماداکتو ایلام دره شهر
سراب دره شهر ایلام دره شهر
دریاچه دوقلو سیاه گاو ایلام آبدانان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}