تنگه عالی محمد

استان هرمزگان، بخش غربی جزیره قشم، جنوب روستای چاهو غربی و چاهو شرقی
معرفی

تنگه عالی محمد یا تنگه عالی از جاذبه‌های دیدنی قشم در استان هرمزگان است و در بخش غربی جزیره، در جنوب روستای چاهو غربی و چاهو شرقی و در نزدیکی تنگه چاهکو قرار دارد و در انتها به دیواره‌های شمال‌ شرقی گنبد نمکی و غار نمکدان ختم می‌شود. این تنگه مانند تنگه چاهکوه دارای شیار و حفره‌های فراوانی است که به دلیل نمای آب زیبا در قسمت‌هایی از آن در بین مردم محلی با نام‌های تنگه سنگ آب یا تنگه آب نما شناخته می‌شود. برای رفتن به تنگه عالی محمد ابتدا باید از ورودی آن که دهانه‌ای عریض دارد عبور کنید که بعد از گذشت چند متر این دهانه باریک و باریک تر می‌شود.



ادامه مسیر از اواسط تنگه به بعد به دلیل کمتر شدن عرض تنگه، عبور از آن سخت و دشوار است به طوری که در انتهای تنگه باید خود را از کف آن بالا بکشید تا از این مکان عبور کنید. باریک بودن مسیر، دیواره‌های بلند اطراف و تاریکی حاکم بر تنگه حالتی شگفت انگیز و پر هیجان ایجاد کرده است. در تنگه عالی محمد قشم درختان کهن سال و گیاهان زیادی با تراکم بالا دیده می‌شود که نشان دهنده وجود شرایط مناسب برای رشد این درختان است. کف تنگه از لایه کم ضخامت رس و مارن پوشیده شده که به دلیل وجود رطوبت بالا در این تنگه، چسبندگی زیادی دارند.



روی دیواره‌های تنگه شیارهای خطی و طاقچه‌ای، حفره‌هایی به شکل قاشقی و نیم کره‌ای زیادی دیده می‌شود که بر اثر فرسایش توسط حرکت آب و باران‌های سیل آسا در بین لایه‌های رس به وجود آمده‌اند. همچنین در دیواره‌های تنگه درز‌های کوچک و بزرگ و گسل‌های عرضی زیادی دیده می‌شود که به احتمال زیاد به خاطر جنبش‌های گنبد نمکی ایجاد شده است. برای رفتن به تنگه عالی محمد بهتر است با تورهای گردشگری همراه شوید، بهترین زمان رفتن به این تنگه زیبا فصل‌ها پاییز و زمستان است که هوا خنک و دل انگیز می باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر قشم
آدرس استان هرمزگان، بخش غربی جزیره قشم، جنوب روستای چاهو غربی و چاهو شرقی
دسته‌بندی طبیعی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}