تونل برفی ازنا

استان لرستان، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا، منطقه کمندان، دامنه اشترانکوه
معرفی

تونل برفی ازنا، با طول بیش از۸۰۰  متربه‌ صورت طبیعی در برف و یخ‌های دامنهٔ اشترانکوه در منطقهٔ کمندان شهرستان ازنا استان لرستان به‌ وجود آمده‌ است. عرض این تونل ۱۰ متر و ارتفاع  آن از کف تونل تا سقف بین ۲٫۵ تا ۳ مترمی باشد که از انباشته‌شدن هزاران تن برف و یخ به وجود آمده است. در حقیقت در فصل زمستان با بارش شدید برف در کوهستان، توده‌ای از برف تشکیل می‌شود که با ذوب‌شدن آن‌ها در فصل بهار و جاری‌شدن آب در داخل این توده برفی، فضایی مانند راهرو یا تونل‌هایی زیبا در پایین شکاف این دره پدید می آیند.



تونل برفی ازنا در ازنادره قرار دارد که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اشترانکوه محسوب می شود و از ویژگی‌های خاص آن می‌توان پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌ها و آب‌های جاری و حیوانات وحشی مانند خرس و بز و میشهای وحشی را نام برد. صخره های رفیع و كاملا عمود در دو طرف ازنادره قرار گرفته اند؛ درختان تنومندی در این منطقه وجود دارند كه بر خلاف تمام درختان كه عمودی رشد می كنند، از دل سنگ یكپارچه از دیواره صخره بیرون زده است و به صورت كاملا افقی رشد کرده اند. برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان رفت و در ادامه دو ساعت نیز پیاده‌روی کرد و مسیر رودخانه را تا رسیدن به بالای کوه ادامه داد.



برای بازدید از تونل برفی ازنا به‌علت شرایط آب‌و‌هوایی سرد و کوهستانی، فصول بهار و تابستان  توصیه می شوند. در بازدید از این تونل باید د نظر داشته باشید که بر اثر حرکت رود و وزش باد بسیار سرد و نیز احتمال ریزش برف داخل تونل نشوید؛ همچنین بخشی از مسیر رسیدن به تونل برفی کوهستانی می باشد و شما باید از صخره‌ها بالا بروید، پس حتما کفش مناسب کوهنوردی همراه داشته باشید؛ علاوه بر اینها برای رسیدن به منطقه دو مرتبه باید از رودخانه سرد و خروشان عبور کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه کوهستانی
استان لرستان
شهر ازنا
آدرس استان لرستان، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا، منطقه کمندان، دامنه اشترانکوه
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب اشامیدنی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}