تکیه بیگلر بیگی

استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان مدرس، کوچه بیگلری
معرفی

تکیه بیگلر بیگی یا عمارت فراش‌باشی تکیه‌ای در بافت قدیم شهرکرمانشاه در خیابان مدرس و محلۀ قدیمی فیض‌آباد و در کوچۀ بیگلری مقابل کوچۀ صارم الدوله جای گرفته است. تکیه بیگلر بیگی در زمان قاجار به همت عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی بنا شده و از لحاظ آئینه کاری در میان تکیه‌های کرمانشاه بی‌نظیر است. این بنا داری سه درب ورودی است که ورودی اصلی آن در جبهه‌ جنوب شرقی قرار گرفته و سردر ورودی با مقرنس‌های گچی و گچ‌بری‌های برجسته تزیین شده است. در دو طرف ورودی، دو ردیف طاق‌نما را مشاهده خواهید کرد که تزیینات طاق‌نمای ردیف پایین مانند سردر ورودی است.



داخل طاق‌نماهای ردیف بالایی با پیکره‌های گچی از شخصیت‌های دوره‌ قاجار مزین شده است. پس از سردر ورودی، فضای هشتی را می بینیم که در دیوارهای آن طاقچه‌هایی ایجاد شده و سقف آن مزین به رسم‌بندی‌های آجری است. حسینیه زیباترین بخش تکیه بیگلر بیگی است که دارای فضایی ۲ طبقه با سقفی گنبدی شکل است و داخل آن آینه کاری شده است. حیاط بزرگی با حوض زیبا در مرکز تکیه قرار دارد که به سبک معماری های زمان قدیم، کمی پایین تر از سطح زمین ساخته شده و در ایام محرم میزبان عزاداران حسینی می باشد. یک آشپزخانه در ضلع شمال شرقی حیاط تکیه  قرارگرفته که برای پخت نذورات به کار می‌رود.



در بخش شمالی حیاط پلکانی وجود دارد که به زیرزمین می رسد؛ زیرزمین متشکل از حوضخانه، استراحتگاه تابستانی و چند اتاق است. پنجره های زنبوری زیرزمین مانند بادگیر عمل می‌کنند و سقف آن نیز با تیر های چوبی پوشیده شده است. تکیه  ۲۴ اتاق دارد و راه دسترسی به این اتاق‌ها از طریق پلکان‌های داخل حیاط صورت می‌گیرد. کف این اتاق‌ها یک متر بالاتر از کف حیاط است؛ در داخل هر یک از اتاق‌ها نیز طاقچه‌های متعددی می باشد که به صورت دو طبقه اند. از آنجایی که این مکان میزبان دو موزه است و در مرکز شهر و در مجاورت بازار سنتی کرمانشاه قرار گرفته، اهمیت بسیاری به ویژه برای گردشگران دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمانشاه
شهر کرمانشاه
آدرس استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان مدرس، کوچه بیگلری
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌ی قاجاریه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به کرمانشاه
جاذبه های مرتبط
کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه کرمانشاه
بیستون کرمانشاه کرمانشاه
تکیه معاون الملک کرمانشاه کرمانشاه
طاق بستان کرمانشاه کرمانشاه
مجسمه هرکول بیستون کرمانشاه اسلام آبادغرب
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}