تکیه معاون الملک

استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان حداد عادل
معرفی

تکیه معاون الملک یکی از آثار زیبای  دوره قاجاریه در شهر کرمانشاه است؛ این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در خیابان شهید حداد عادل واقع شده است که قدیمی‌ها هنوز هم این محله را با همان نام قدیمی اش یعنی آبشوران می‌شناسند. در آن زمان هدف از ساخت تکیه، برگزاری مراسم مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری بود. در سال ۱۲۸۸ شمسی گروهی از مشروطه‌ خواهان بنای تکیه را به توپ بستند و آن را ویران کرده و به آتش کشیدند. بعد از این حوادث و در پی ترور حسین خان معین‌الرعایا، مرمت تکیه مدت‌ها به تعویق افتاد و سرانجام در سال ۱۳۲۰ شمسی، میرزا حسن خان معاون‌الملک حسینیه را از برادرانش خریداری و بازسازی آن را آغاز کرد.



تکیه معاون الملک دارای چهار ورودی است که از آن ها فقط ورودی سمت خیابان حداد عادل باز است. از آنجا که تکیه حدود ۶ متر پایین تر از سطح خیابان ساخته شده، بعد از ورود از درب اصلی باید از ۱۷ پله عبور کنید تا وارد صحن ورودی مجموعه شوید. مجموعه اصلی از سه بخش تشکیل شده و به‌ ترتیب شامل حسینیه، زینبیه در مرکز و در آخر عباسیه است. در سمت راست پله ها، سقاخانه ای ۵ ضلعی با کاشی کاری های زیبا قرار گرفته که نقش های روی آن صحنه آب طلبیدن حضرت سکینه از حضرت عباس را تعریف می کند. کاشی های فیروزه ای زینبیه با اشعاری زیبا که به توصیف بنا و سال ساخت آن پرداخته، بسیار تماشایی است.



بخش عباسیه نیز دارای حیاط بزرگی با حوضی دایره شکل و گل کاری های چشم نواز است؛ این قسمت هم مانند سایر بخش های تکیه، کاشی هایی دارد که تصاویر آن واقعه کربلا را روایت می کند. در حقیقت کاشی‌های زیبای تکیه، جلوه‌ای بی مثال از پیوند معماری و کاشی‌کاری می باشد.تصاویر تماشایی در کاشی‌های به کار رفته، تنوع رنگ‌های آن‌ و تنوع در نوع ساخت و ابعاد کاشی‌ها، تکیه معاون‌الملک را به یکی از زیباترین بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار مبدل ساخته است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمانشاه
شهر کرمانشاه
آدرس استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان حداد عادل
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌ی قاجاریه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به کرمانشاه
جاذبه های مرتبط
کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه کرمانشاه
تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه کرمانشاه
بیستون کرمانشاه کرمانشاه
طاق بستان کرمانشاه کرمانشاه
مجسمه هرکول بیستون کرمانشاه اسلام آبادغرب
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}