جنگل حرا قشم

استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا
معرفی

جنگل‌های حرا با مساحتی بیش از ۲۲ هزار کیلومتر مربع، در نزدیکی سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند. این جنگل‌ها به علت ویژگی‌های منحصر به فرد خود، محیط زیست متمایز و نحوه رشد خاصشان، به عنوان یکی از پدیده‌های کمیاب طبیعی در دنیا می‌باشند. بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر مربع از این جنگل‌ها در سواحل جزیره قشم جای گرفته است. جنگل حرا یا مانگرو، به عنوان یک جنگل دریایی یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده زیبا در جزیره قشم است. در طول بازدید از این جنگل، شما با درختانی سبز و زیبا مواجه خواهید شد که انگار از زیر آب به سمت آسمان می‌روند. چیز جالب تر این است که این درختان در واقع ریشه درختانی هستند که انتهای آن‌ها به آسمان خیره شده و توانسته‌اند در این شرایط استثنایی زنده بمانند. درختان حرا و چندل، جزء پوشش گیاهی این جنگل‌ها هستند و در هنگام جزر دریا از آب بیرون می‌آیند و با مد دریا دوباره وارد آب می‌شوند. اقلیم استوایی این منطقه و تأثیر آب‌های نسبتاً شور اطراف قشم باعث رشد خوب این درختان شده است.



درختان حرا به درختانی با شاخه‌ها و برگ‌های سبز روشن با ارتفاع حدود سه تا شش متر اشاره می‌شود که به طور عمده در مناطق ساحلی با آب‌شور زیست می‌کنند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این درختان، قابلیت تصفیه‌کنندگی پوست آن‌هاست. این درختان آب دریا را جذب کرده و نمک‌ها را دفع کرده، بخشی از آب را تصفیه کرده و به آب شیرین تبدیل می‌کنند. این ویژگی بسیار مهمی در محیط‌های با مشکلات آبی و آب شور مثل جنگل‌های حرا است. این درختان قدمت طولانی دارند و در تمام فصول سال سبز باقی می‌مانند. به علت این خصوصیت، جنگل حرا به نام جنگل همیشه بهار هم شهرت دارد. جالب این است که جنگل حرا به عنوان آخرین مجموعه بزرگ از درختان ساحلی در جنوب غربی آسیا باقی‌مانده است که هنوز خودش را از تخریب انسانی و تغییرات زیست‌محیطی حفظ کرده است. این جنگل به عنوان یکی از جواهرات طبیعی دنیا شناخته می‌شود، اما همچنان در معرض خطر نابودی از طریق فعالیت‌های انسانی می‌باشد. بسیاری از پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری در جنگل حرا سکونت دارند و این جنگل به عنوان مکان اقامت و تغذیه برای آنها اهمیت دارد. این پرندگان شامل حواصیل بزرگ، اگرت‌های بزرگ، اگرت‌های ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی هستند. به علاوه، جنگل حرا محل زندگی بسیاری از گونه‌های ماهی، نرم‌تنان و سخت‌پوستان نیز می‌باشد که در تنظیم تعادل زیستی این منطقه نقش مهمی دارند.



حرا واقعاً درختان بسیار جالب و بی‌نظیری هستند. برگ‌های بیضی شکل آنها با رنگ سبز و براق به چشم می‌خورند و پشت آنها سفید یا خاکستری است، با ارتفاع حدود ۵ تا ۷ و نیم سانتی‌متر. میوه‌های حرا شبیه به بادام هستند و به دلیل ظاهر زیبا و شکیلشان مورد توجه هستند. گل‌های حرا نیز بسیار کوچک اند و در فصل مرداد ظاهر می‌شوند. این گل‌ها با چهار گلبرگ کوچک که بسیار نازک و ظریف هستند، روی درختان حرا می‌رویدند. درخت حرا واقعاً یک منبع متنوع و مفید در این مناطق است. از تأمین غذای دام تا تولید زغال، چوب، و خمیر کاغذ، اهمیت زیادی در اقتصاد و زندگی مردم دارد. همچنین، شیره‌های درون آوندهای این درخت که به نظر می‌رسد برای درمان بیماری‌های پوستی کارآمد باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قشم به عنوان یک مقصد گردشگری نیز دارای جاذبه‌های فراوانی است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به قلعه‌های پرتغالی، جزایر ناز، چاه‌های تلا، و پارک زیتون قشم اشاره کرد. با توجه به آب و هوای گرم مناطق جنوبی ایران، بهترین زمان برای بازدید از جنگل حرا اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار است که شرایط آب و هوایی منطقه بهتر است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر قشم
آدرس استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا
دسته‌بندی طبیعی - تفریحی
مدت زمان بازدید بین ۲ تا ۳ ساعت
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}