جنگل راش سنگده

استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیکی روستای سنگده
معرفی

در فهرست زیباترین جنگل های ایران ، نام جنگل راش سنگده استان مازندران نیز وجود دارد. اگر در فصل پاییز به این جنگل سفر داشته باشید، چشم انداز دیدنی از رنگهای مختلف برگ های ریخته روی کف زمین پیش رویتان خواهد بود. درخت کمیاب راش در جنگل راش به وفور یافت می شود، راش درختی است سایه‌ دوست که شاخ و برگ فراوان دارد، در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر تا ۲۰۰۰ متر بیشترین فراوانی و رشد را داشته و از چوب آن برای ساختمان، منازل روستایی، در و پنجره و تراورس راه‌آهن و میز و صندلی و مبل و صندوق و ... استفاده می شود.



هر چه بیشتر در جنگل پیش بروید به آبشار زیبای این جنگل که نامش اوبن است، نزدیک می شوید و لذت سفرتان چندین برابر می شود. جنگل راش در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده قرار دارد، سنگده تا تهران ۳۰۰ کیلومتر و با ساری حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. در این جنگل درختانی با ارتفاع۴۰ متر هم وجود دارند که مثل ستون های بلند قامت به نظر می رسند، همچنین این درختان جزو جنگل باستانی هیرکانی محسوب می شوند که عمر آنها به دوره ژوراسیک و تا ۴۰ میلیون سال قبل مربوط می باشد. درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی مثل علف‌های خودرو، جانوران و میکروارگانیسم‌ها که عبارتند از قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها با زیستگاه مشخصی که دارند، کل مجموعه جنگل را تشکیل می دهند.



مسیر رسیدن به روستای سنگده کوهستانی و جنگلی، با طراوت و بسیار آرامش بخش است. از روستا تا شروع مسیر پیاده روی جنگل، جاده به صورت خاکی است که می‌توان از ماشین‌های محلی برای طی کردن این راه استفاده کرد، پس از یک پیاده روی سبک و آرام نیم ساعته می توانید به انتهای جنگل راش برسید. برای اقامت می توانید در صورت داشتن تجربه کافی، در دل جنگل کمپینگ بزنید یا اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌ گردی و خانه‌های روستایی را انتخاب کنید، بهترین زمان پیشنهادی برای سفر نیز اواخر فروردین تا اوایل دی زمان می باشد. در سفر به این منطقه می توانید از جاذبه های دیگری که در نزدیکی جنگل راش قرار دارند، مانند دریاچه شورمست، جنگل ارفع ده و سایت ستاره‌ نگری آلاشت نیز بازدید کرده و سفری دلچسب تر داشته باشید.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه جنگلی
استان مازندران
شهر ساری
آدرس استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیکی روستای سنگده
دسته‌بندی طبیعی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}