جنگل های ارسباران

استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری شهر کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران
معرفی

جنگل های ارسباران متشکل از دیدنی‌ های طبیعی و آثار تاریخی زیبا است که با ۱۳۰ هزار هکتار وسعت در کناره جنوبی رود ارس و در شمال استان‌ آذربایجان شرقی قرار دارد و از شمال به رود ارس و از مشرق به مشگین شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان و از مغرب به مرند و تبریز محدود است .همچنین جزو جنگل‌ های هیرکانی است که از با ارز‌ش‌ ترین منابع طبیعی به شمار می روند. بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی ارسباران به‌ عنوان ذخیره‌ گاه زیست‌ کره در یونسکو به ثبت رسیده و ممرز، گردو، گلابی وحشی، بلوط، سماق، زرشک، تمشک، سیب وحشی، انار وحشی، زغال اخته، سرخدار از گیاهان کوهستان‌ های ارسباران می باشند.



زیست بوم ارسباران شامل کوه‌ های مملو از درخت به همراه مراتع پراکنده در میانشان است که مراتع محل زندگی عشایر دامدار منطقه می باشند و نیز روستاهایی دور از هم دارد. جنگل های ارسباران شامل جانوران متعددی از جمله بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، نزدیک به ۴۰ گونه خزنده، در حدود ۵۰ گونه پستاندار و دوزیست‌ ها و انواع ماهی‌ها، می باشد به همین علت این مناطق را موزه حیات وحش می دانند. از نمونه جاهای دیدنی و محبوب جنگل های ارسباران عبارتند از قلعه بابک که به نام بابک خرمدین از سرداران منطقه آذربایجان است و به عنوان یک مانع بزرگ در مقابل مهاجمان کاربرد داشته و در آن زمان هیچ  مهاجمی نتوانسته قلعه را فتح کند.



دره و پارک جنگلی سرسبز مکیدی که با امکاناتی مثل آلاچیق و آب آشامیدنی تفرجگاهی تابستانی برای مسافران می باشد و گیاهان معطر مثل بو مادران، بابونه، شیرین بیان و آویشن به وفور در آن رشد می کنند. منطقه حفاظت شده آینالو با پوشش گیاهی متنوعی از گیاهان دارویی و درختان افرا، گلابی وحشی، گیلاس، بلوط، زالزالک چشم انداز بی نظیری پیدا کرده و خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، سمور سنگی، خرگوش، شغال، روباه، گراز، مارمولک چشم ماری، آهو از جمله جانورانی می باشند که در این محیط، زیست می کنند. ارسباران یک منطقه کاملا کوهستانی است و بهترین زمان سفر به این مکان اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور می باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه کوهستانی
استان آذربایجان شرقی
شهر کلیبر
آدرس استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری شهر کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران
دسته‌بندی طبیعی
سال ساخت (قدمت) دوره سوم زمین‌ شناسی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب اشامیدنی
آلاچیق
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به تبریز و جلفا
جاذبه های مرتبط
کلیسای سنت استپانوس آذربایجان شرقی جلفا
بازار تبریز آذربایجان شرقی تبریز
ائل گلی آذربایجان شرقی تبریز
قلعه ضحاک آذربایجان شرقی هشترود
خانه مشروطه آذربایجان شرقی تبریز
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}