حرم امام رضا (ع)

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)
معرفی

حرم امام رضا (ع) یا حرم رضوی مدفن علی بن موسی الرضا، امام هشتم شیعیان است که در مرکز شهر مشهد خراسان رضوی واقع شده است. به مجموعه‌ای که حرم مطهر رضوی و متعلقات آن مانند کتابخانه‌ها و موزه‌ها را در بر می‌گیرد، آستان قدس رضوی گفته می‌شود. در گذشته مساحت حرم امام رضا در حدود ۱۲ هزار مترمربع بوده است، اما در حال حاضر با توجه به بازسازی هایی که انجام شده مساحت حرم به حدود یک میلیون متر مربع رسیده است. صحن های حرم امام رضا (ع) ۹ عدد هستند که از قدیمی‌ترین آن ها صحن انقلاب یا صحن عتیق است و با ۶۷۴۰ متر مربع در ضلع شمالی حرم مطهر قرار دارد. نیمی از این صحن در دوران تیموریان ساخته شد و نیم دیگر در تقارن کامل با آن در دوران صفویان توسعه پیدا کرد.



پنجره فولاد امام رضا (ع) که از جنس فولاد و برنز می باشد در جنوب صحن انقلاب اسلامی واقع شده است. صحن جامع رضوی نیز با ۱۱۷۵۸۴ متر مربع زیربنا، بزرگ ترین صحن حرم امام رضا (ع) است که مراسم‌های مختلفی دینی و مذهبی در این صحن انجام می‌ گیرد. حرم مطهر دارای ۱۲ مناره با قدمت تاریخی است و مناره نزدیک گنبد قدیمی‌ترین مناره و مناره های واقع در ضلع قبله صحن جامع رضوی از بلندترین مناره های حرم امام رضا (ع) هستند. کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دارای ۱۲۴۰۰ نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و چاپی دارد که قدمت برخی از این کتاب ها به قرن ۱۲ پیش می رسد.



موزه‌ مرکزی حرم مطهر رضوی در چهار طبقه مجموعه‌ای از آثار ارزشمند را در خود جای داده است و دسترسی به آن از صحن کوثر امکان پذیر است. مجموعه‌ی حرم مطهر رضوی شامل دو مسجد نیز می‌شود؛ مسجد گوهرشاد و مسجد بالاسر حضرت که از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار اهمیت دارند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان رضوی
شهر مشهد
آدرس استان خراسان رضوی، شهر مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌ی سامانیان
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب اشامیدنی
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به خواف
برنامه سفر 3 روزه به سبزوار و نیشابور
برنامه سفر 2 روزه به نیشابور
برنامه سفر ۲ روزه به مشهد
برنامه سفر ۳ روزه به مشهد
جاذبه های مرتبط
آرامگاه نادرشاه افشار خراسان رضوی مشهد
سرزمین موجهای آبی مشهد خراسان رضوی مشهد
خانه داروغه خراسان رضوی مشهد
خانه امین التجار مشهدی خراسان رضوی سبزوار
قبرستان نشتیفان خراسان رضوی خواف
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}