حرم حضرت معصومه (س)

استان قم، شهر قم، بلوار زائر
معرفی

حرم حضرت معصومه (س) یکی از مکان‌های مذهبی بسیار مهم و مقدس در قم محسوب می‌شود. این حرم، مکان قرارگاه دفن چهره‌های بزرگ و مورخان برجسته ایرانی همچون پروین اعتصامی، شهید مطهری، علامه طباطبائی، آیت‌ الله بهجت و نیز برخی از پادشاهان دوره‌های صفوی و قاجار است. زیارت حرم معصومه (س) نه تنها فرصتی برای معنویت و دعا می‌باشد، بلکه به شما امکان بازدید از مراقد معتبر تاریخی و فرهنگی می‌دهد. این حرم به عنوان دومین جاذبه مهم مذهبی ایران بعد از حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود و مورد توجه زائران و بازدیدکنندگانی از داخل و خارج ایران قرار دارد.



آرامگاه فاطمه معصومه در قم دارای طراحی زیبا و تزئینات با کاشی‌های نفیس و زرفام است. این مکان دارای دیواره‌ای با ارتفاع دو متر و طراحی زیبای کاشی‌های معرق است که در سال ۹۵۰ ساخته شده و با ضریح مشبک از جنس نقره پوشیده شده است. این آرامگاه دارای سه گنبد زیباست که اولین گنبد آن به دست زینب دختر امام جواد در قرن سوم هجری ساخته شد و سپس دو گنبد دیگر به آن افزوده شد. در سال ۹۶۵ هجری، شاه طهماسب صفوی ضریحی آجری با کاشی‌های هفت رنگ و کتیبه‌های معرق در چهار طرف مرقد فاطمه معصومه ساخت. در سال ۱۲۳۰ هجری قمری، فتحعلی شاه ضریح را نقره پوش کرد. این ضریح به مرور زمان فرسوده شده و در سال ۱۲۸۰ هجری قمری به جای آن ضریحی از نقره ساخته شد. این ضریح چندین بار تجدید بنا و تعمیر شد و در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی، تغییراتی هنری ویژه‌ای در ظاهر ضریح به دستور تولیت انجام شد. تمام قسمت‌های نقره‌ای ضریح با نقره خریداری شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعویض شدند و چوب‌های زیر ضریح نیز به دست استادان اصفهانی ساخته شد. این تغییرات باعث نوسازی و زیبایی بیشتر ضریح شد و در سال‌های بعدی هم تعمیرات و بهسازی‌های مکرری بر روی آن انجام گرفت.



حرم معصومه (س) در قم دارای امکانات متنوعی مانند سرویس بهداشتی، امانت‌داری برای اشیای قیمتی، خدمات ویژه سالمندان، مهمانسرا، ماشین برقی حمل‌ونقل زائران، فروشگاه، اورژانس، درمانگاه، اتاق مشاوره، اتاق عقد، پارکینگ، رواق کودک، رواق نوجوانان، غذای تبرکی، داروخانه و دیگر امکانات جهت راحتی و خدمت به زائران می‌باشد. حرم مطهر یک مرکز مذهبی بزرگ است و از دیگر قسمت‌های دیدنی حرم می‌توان صحن‌های عتیق و جدید، موزه، کتابخانه، مسجد‌های اعظم و بالاسر و مدرسه فیضیه را نام برد. در اطراف حرم، مجتمع مهر و ماه نیز قرار دارد که مکانی مناسب برای خرید و استراحت با فروشگاه‌های برند، فضای آرام و دلنشین، رستوران‌ها و سایر امکانات می‌باشد. خانه یزدان پناه قم، خانه تاریخی با معماری ایرانی و چهار فصل، از جاذبه‌های دیدنی اطراف حرم مطهر است که به عنوان یک رستوران و چایخانه سنتی خدمت می‌دهد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قم
شهر قم
آدرس استان قم، شهر قم، بلوار زائر
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
ثبت ملی ایران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قم
برنامه سفر 2 روزه به قم
جاذبه های مرتبط
خانه تاریخی یزدان پناه قم قم
محوطه تاریخی قلی درویش قم قم
مقبره های باغ گنبد سبز قم قم
مسجد جمکران قم قم
دریاچه حوض سلطان قم قم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}