حسینیه امینی ها

استان قزوین، شهر قزوین، منطقه ۱، خیابان مولوی، حسینه امینی‌ها
معرفی

حسینیه امینی‌ ها، از خانه‌های زیبا و اعیانی استان قزوین است که توسط حاج محمد رضا امینی از اعیان تجار قزوین در سال 1275 هجری قمری در غرب رودخانه دزج بنا شد، این رودخانه بعدها در زمان پهلوی پر شد و خیابان مولوی به جای آن احداث گردید. مساحت این خانه 2844 متر مربع است و هزینه احداث این خانه در آن زمان حدود 48 هزار تومان بوده است. این ساختمان به قدری بزرگ و مجلل بوده که شامل بخش عظیمی از خیابان مولوی (کنونی) می‌شده است اما اکنون تنها بخشی از آن بنای بسیار بزرگ باقی مانده است.



بنای اصلی حسینیه امینی‌ ها شامل سه تالار بزرگ و دو حیاط است که این تالارها به موازات یکدیگر از شرق به غرب و در مرکز دو حیاط شمالی و جنوبی قرار گرفته‌اند. تالارها دارای اُرُسی‌های بسیار زیبایی هستند که در زمان روضه خوانی با بلند کردن آن‌ها، هر سه تالار یکی می‌شوند و محوطه سر پوشیده بزرگ با آیینه کاری خیره کننده‌ای خلق می‌کنند. تالار جنوبی یکی از شاهکارهای هنر ایرانی است و دارای نه در اُرُسی با شیشه‌های رنگی است. قسمت زیرین تالارها خالی است و در این قسمت سردابه، زیرزمین، شربت‌خانه، انبار و دستشویی قرار دارد که از سه طرف به حیاط‌های شمالی و جنوبی راه دارد.



تالار میانی حسینیه امینی ها بزرگ‌تر از دو تالار دیگر است و دارای طاقچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و رف‌های کاسه‌ای است که با آینه و گچبری تزیین شده است و توسط دو پنج دری که بر بالای آن‌ها 12 ماه سال حک شده به تالار شمالی و جنوبی وصل می‌شود. سقف تالار به سه قسمت تقسیم شده که بخش وسطی دارای تزیینات گچبری وآیینه‌کاری است و در دو قسمت دیگر نقاشی‌های چوبی با آینه گردبندی شده‌اند. در وسط تالار، چلچراغ بزرگی آویخته شده و در دو تالار دیگر، دو چلچراغ و چهار سه شاخه بلور به دیوار نصب شده است. فرش‌های دستبافت تالارها همگی یک دست و با نقش و طرح‌های اصیل و عتیقه هستند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قزوین
شهر قزوین
آدرس استان قزوین، شهر قزوین، منطقه ۱، خیابان مولوی، حسینه امینی‌ها
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1275 هجری قمری
تعداد طبقات 2
نوع بنا آجری
تعداد سالن 3
تعداد حیاط‌ها 2
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب اشامیدنی
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}