حسینیه جاجرمی

استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی
معرفی

عمارت جاجرمی که به اواخر دوره قاجاریه تعلق دارد، در بجنورد قرار گرفته‌است. این عمارت پیشتر خانه‌ی حاج علی اکبر جاجرمی، یکی از تجار برجسته جاجرم و نماینده‌ی بجنورد در مجلس شورای ملی بوده است. اما حالا به مرکزی برای آفرینش هنرهای سنتی و صنایع دستی مبدل شده است.



مجموعه تاریخی جاجرمی با مساحتی به وسعت ۶۰۰ متر مربع، یک نمونه برجسته از معماری حیاط مرکزی سنتی است. در این معماری، همه درب‌ها و پنجره‌ها به سوی حیاط باز می‌گردند. این بنا دو طبقه دارد که در ضلع‌های شرقی و غربی قرار گرفته و ورود به حیاط از یک هشتی امکان‌پذیر است. از طریق دو رشته پلکان در گوشه‌های مختلف، به اتاق‌های طبقه بالا دسترسی داریم. ۱۰ پله با ابعاد مختلف در ساختمان قرار گرفته که طراحی پله‌ها در طرفین شرقی و غربی به شکل قرینه است.



عمارت تاریخی جاجرمی با طاق‌های زیبایی آراسته شده که از سه نوع مختلف هستند: هلالی ساده، کلیل و قوس تیزه‌دار. طبقه همکف که نشان‌دهنده‌ی سنین قدیمی‌تری است، احتمالاً به عنوان فضای مسکونی استفاده می‌شده است. سقف‌ها در قسمت‌های مختلف با استفاده از قوس‌های کلیل (یا قوس‌های خوابیده) ساخته شده‌اند، در حالی که سقف طبقه دوم تیرپوش است. زیبایی‌های معماری مانند آجرکاری، گچبری، مقرنس‌کاری و کتیبه‌ها، بخش‌های متنوع و جذاب این بنا را می‌سازند. ورودی‌های بلند به طبقه اول با مقرنس‌کاری‌های خیره‌کننده تزئین شده‌اند که با وجود گذر زمان، زیبایی‌شان را حفظ کرده‌اند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان شمالی
شهر بجنورد
آدرس استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) اواخر دوره قاجار
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به بجنورد
جاذبه های مرتبط
عمارت سردار مخفم بجنورد خراسان شمالی بجنورد
آبشار حمید بجنورد خراسان شمالی بجنورد
گردشگاه بش قارداش خراسان شمالی بجنورد
گردشگاه بابا امان خراسان شمالی بجنورد
خانه بانک ملی بجنورد خراسان شمالی بجنورد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}