حمام خانی بستک

استان هرمزگان، شهر بستک‎، میدان دفاع مقدس، خیابان مصطفویه
معرفی

حمام خان بستک یا حمام زیرزمینی، در شهر بستک و در غرب استان هرمزگان قرار دارد و در دوره قاجار ساخته شده و هم اکنون به موزه مردم‌ شناسی بستک تبدیل شده است. این حمام زیرزمینی به دستور صولت الملک بستکی و توسط معماران ماهر و محلی بستک در نزدیکی خانه بنی عباسی ساخته شده است. برای ساخت حمام‌های زیرزمینی، زمین را در ابعاد مختلف واندازه لازم حفر می‌کنند و بنای حمام را در درون زمین ایجاد می‌کنند که سبب افزایش استحکام وطول عمر دیوارهای آن در برابر زلزله می‌شود. یکی دیگر از نمونه های حمام‌ زیرزمینی حمام سیبه در دهستان کوخرد و در بخش کوخرد است.



مساحت حمام خانی بستک حدود 375 متر مربع است و سبک معماری آن از نوع چهار طاقی است که گنبدی بر بالای چهار طاق ساخته شده و ۲۱ گنبد بزرگ و کوچک دارد. این حمام در ابعاد حدود 25 متر طول و 15 متر عرض و در درون زمین ساخته شده و بام آن حدود نیم متر از سطح زمین بالاتر می باشد. ساخت حمام در داخل زمین علاوه بر مزایای که در بالا گفته شد، باعث می‌شود که خاک مثل یک عایق حرارتی عمل کند و گردش هوا را در داخل و خارج حمام در زمستان و تابستان به حداقل برساند. در ساخت این حمام از مصالح سنگ، گچ، خاک رس، ساروج و خاکستر استفاده شده است.



این حمام دارای بخش‌های درب ورودی، راه پله، راهرو، فضای میانی رختکن و حوض آب سرد، رختکن، نمازخانه، راهروی ورودی یا (میان در)، دستشویی، حمام عمومی یا گرم خانه، حمام خصوصی یا شاه نشین، محل نشستن و شستشو در گرم خانه، حوض آب ولرم، حوض آب گرم، حوض آب سرد و فضای پشتیبانی (هیزم دان، تون یا آتشگاه) می باشد. آب مورد نیاز حمام خانی بستک در قدیم از طریق برکه ها و آبگیرهای بزرگ و متعددی که در شهر و اطراف آن وجود داشته تأمین می‌شد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر بستک
آدرس استان هرمزگان، شهر بستک‎، میدان دفاع مقدس، خیابان مصطفویه
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره قاجار
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}